صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهترین کلینیک درد درتهران / فیبرومیالژیا چیست و چه کسانی بیشتر در معرض بیماری فیبرومیالژیا هستند؟

فیبرومیالژیا چیست و چه کسانی بیشتر در معرض بیماری فیبرومیالژیا هستند؟

فیبرومیالژیا بیماری شایعی است که بر استخوان ها و عضلات شما تأثیر می گذارد. با درد گسترده اسکلتی عضلانی همراه با خستگی، خواب، حافظه و مشکلات خلقی مشخص می شود. فیبرومیالژیا با تأثیر بر نحوه پردازش سیگنال های دردناک و غیر دردناک توسط مغز و نخاع، احساسات دردناک را تقویت می کند. در ادامه به علائم و درمان این بیماری می پردازیم.

علائم فیبرومیالژیا

علائم اغلب پس از یک رویداد شروع می شود، مانند ضربه فیزیکی، جراحی، عفونت یا استرس روانی قابل توجه. در موارد دیگر، علائم به تدریج در طول زمان و بدون هیچ رویداد محرکی جمع می شوند. علائم اولیه فیبرومیالژیا عبارتند از:

فیبرومیالژیا اغلب همراه با شرایط دیگری مانند:

علت فیبرومیالژیا

بسیاری از محققان بر این باورند که تحریک عصبی مکرر باعث تغییر مغز و نخاع افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می شود. این تغییر شامل افزایش غیر طبیعی سطوح برخی از مواد شیمیایی در مغز است که نشان دهنده درد هستند.علاوه بر این، به نظر می‌ رسد گیرنده‌ های درد مغز نوعی حافظه از درد ایجاد می‌ کنند و حساس می‌ شوند، به این معنی که می ‌توانند بیش از حد به سیگنال‌ های دردناک و غیر دردناک واکنش نشان دهند. احتمالاً عوامل زیادی وجود دارد که منجر به این تغییرات می شود، از جمله:

فیبرومیالژیا

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری فیبرومیالژیا هستند؟

1. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند. بسیاری از افرادی که فیبرومیالژیا دارند سردرد تنشی ، اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)، سندرم روده تحریک پذیر، اضطراب و افسردگی نیز دارند.
  2. اگر شما مبتلا به استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید یا لوپوس هستید، ممکن است بیشتر به فیبرومیالژیا مبتلا شوید.
  3. اگر والدین یا خواهر و برادری نیز به این بیماری مبتلا باشند، ممکن است احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا بیشتر شود.
  4. درد، خستگی و کیفیت پایین خواب مرتبط با فیبرومیالژیا می ‌تواند در عملکرد شما در خانه یا محل کار اختلال ایجاد کند. ناامیدی از برخورد با شرایطی که اغلب اشتباه درک می شود نیز می تواند منجر به افسردگی و اضطراب مرتبط با سلامت شود.

تشخیص فیبرومیالژیا

پزشک شما را معاینه می کند و در مورد مسائل پزشکی گذشته و سایر اعضای نزدیک خانواده از شما می پرسد.هیچ آزمایشی وجود ندارد که به شما بگوید فیبرومیالژیا دارید. در عوض، از آنجایی که علائم بسیار شبیه به سایر شرایط است، پزشک شما می خواهد بیماری هایی مانند کم کاری تیروئید، انواع مختلف آرتریت و لوپوس را رد کند. بنابراین ممکن است آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی و علائم التهاب و همچنین اشعه ایکس انجام دهید.
اگر پزشک شما نتواند دلیل دیگری برای احساس شما پیدا کند، از یک سیستم امتیازدهی دو قسمتی برای اندازه گیری میزان گسترده درد و تأثیر علائم شما بر زندگی روزمره استفاده می کند. با استفاده از این نتایج، با هم برنامه ای برای مدیریت این وضعیت ارائه خواهید کرد.
برای برآورده کردن معیارها، باید حداقل در چهار مورد از این پنج ناحیه درد داشته باشید:

درمان فیبرومیالژیا

به طور کلی، درمان ‌های فیبرومیالژیا شامل درمان دارویی و استراتژی ‌های خود مراقبتی است. هیچ درمانی برای همه علائم کار نمی کند، اما امتحان انواع استراتژی های درمانی می تواند اثر تجمعی داشته باشد. تاکید بر به حداقل رساندن علائم و بهبود سلامت عمومی است.

داروها می توانند به کاهش درد فیبرومیالژیا و بهبود خواب کمک کنند. انتخاب های رایج عبارتند از:

1. مسکن ها. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول، سایرین)، ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve، دیگران) ممکن است مفید باشند. داروهای اپیوئیدی توصیه نمی شود، زیرا می توانند منجر به عوارض جانبی و وابستگی قابل توجهی شوند و به مرور زمان درد را تشدید کنند.
  2. داروهای ضد افسردگی دولوکستین (Cymbalta) و میلناسیپران (Savella) ممکن است به کاهش درد و خستگی مرتبط با فیبرومیالژیا کمک کنند. پزشک شما ممکن است آمی تریپتیلین یا سیکلوبنزاپرین شل کننده عضلانی را برای کمک به بهبود خواب تجویز کند.
  3. داروهای ضد تشنج، داروهای طراحی شده برای درمان صرع اغلب در کاهش انواع خاصی از درد مفید هستند. گاباپنتین (نورونتین) گاهی اوقات در کاهش علائم فیبرومیالژیا مفید است، در حالی که پره گابالین (Lyrica) اولین دارویی بود که توسط سازمان غذا و دارو برای درمان فیبرومیالژیا تایید شده بود.

انواع درمان های مختلف می تواند به کاهش تأثیر فیبرومیالژیا بر بدن و زندگی شما کمک کند. مثال ها عبارتند از:

1. فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست می تواند تمریناتی را به شما آموزش دهد که قدرت، انعطاف پذیری و استقامت شما را بهبود می بخشد. تمرینات مبتنی بر آب ممکن است به ویژه مفید باشد.
  2. کار درمانی: یک کاردرمانگر می تواند به شما کمک کند تا تنظیماتی را در حوزه کاری خود یا نحوه انجام برخی کارها انجام دهید که استرس کمتری بر بدن شما وارد می کند.
  3. مشاوره: صحبت کردن با یک مشاور می تواند به تقویت باور شما نسبت به توانایی هایتان کمک کند و راهبردهایی را برای مقابله با موقعیت های استرس زا به شما آموزش دهد.
  4. ورزش: ورزش متوسط به طور منظم کلید کنترل فیبرو است. شما می خواهید فعالیت های کم تاثیری انجام دهید که استقامت شما را افزایش می دهد، عضلات شما را کشش می بخشد و تقویت می کند و توانایی حرکت آسان شما را بهبود می بخشد. مانند یوگا، تای چی، پیلاتس و حتی پیاده روی. ورزش همچنین باعث ترشح اندورفین می شود که با درد، استرس و احساس ضعف مبارزه می کند و می تواند به شما کمک کند تا خواب بهتری داشته باشید.

برای درمان درد زانو در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان، از روشهایی نظیر پرولوتراپی ، اورتوکین تراپی ، پی آر پی و تزریق ژل به زانو استفاده می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.