صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهترین کلینیک درد درتهران / درمان نقاط ماشه ای با روشهای کنترل درد

درمان نقاط ماشه ای با روشهای کنترل درد

نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت ها ، گره های انقباضی در عضلات هستند که در عمق عضله احساس شده و البته ممکن است به اندازه یک انگشت شست نیز بزرگ باشند . این گره ها سبب ایجاد انقباض شدیدی در فیبر های عضلانی متصل به خود شده ، که این منجر به تشکیل نوار سفتی خواهد شد که در عضله قابل احساس است . نقاط ماشه ای به لمس حساس بوده ، به نحوی که اعمال فشار روی آن قسمت ، منجر به حساسیت در همان ناحیه یا درد ارجاعی می گردد . درد ارجاعی دردی است که در قسمت دیگری از بدن نسبت به ناحیه اصلی خود حس می شود .
نقاط ماشه ای و گره های عضلانی می توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند . هر جا که بافت عضلانی وجود داشته باشد ، امکان شکل گرفتن ناحیه کوچکی از تنش بافتی وجود دارد که می تواند به یک نقطه ماشه ای تبدیل شود .

علائم و نشانه های نقاط ماشه ای

محدود شدن دامنه حرکتی ، سر درد ضربه ای یا تنشی ، سوزش قلب و آریتمی قلبی ، بی حسی و ضعف در عضله ، تعریق غیر طبیعی ، احساس عدم تعادل ، سرگیجه ، وزوز گوش و کاهش تحمل عضلات ، دردهای اسکلتی - عضلانی مانند درد شانه ، درد زانو ، درد پا ، درد لگن ، درد مفصل گردن ، علائم چشمی ، اختلات خواب ، افسردگی و علامت پرش که بسیار بروز می کند و شخص با درد شدید از جا می پرد و خود را عقب می کشد و یا به صورت غیر ارادی تکان می خورد . علامت پرش ، نشان دهنده التهاب شدید نقاط ماشه ای است .
در تشخیص نقاط ماشه ای نکته حائز اهمیت ، تفکیک آنها از درد های اسکلتی عضلانی مزمن است . این درد ها به طور معمول با لمس کردن باعث بروز التهاب می شوند اما بیمار خودش را عقب نمی کشد . به دلیل وجود شباهت زیاد بین علائم گرفتگی های عضلانی و نقاط ماشه ای تشخیص و افتراق این بیمار گاهی دشوار خواهد بود .

علت نقاط دردناک عضلانی

به طور کلی بسیاری از محققان و پزشکان بر این باورند که آسیب های حاد و یا آسیب های کوچک و مکرر از علل ایجاد نقاط ماشه ای می باشند. فعالیت بدنی کم ، قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی ، کمبود ویتامین ها ، اختلال خواب و درگیری مفاصل از علل زمینه ساز برای ایجاد آسیب های کوچک عضلانی می باشند . برخی فعالیت های شغلی و یا ورزشی با ایجاد فشار مکرر و استرس مزمن بر روی گروه خاصی از عضلات ، سبب ایجاد نقاط ماشه ای یا تریگر پوینت می شوند . از جمله این فعالیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود : نشستن طولانی مدت پشت میز ، نشستن بر روی صندلی با پشتی یا دسته نامناسب ، جا به جایی اشیا با وضعیت بدنی نامناسب و یا نگه داشتن طولانی مدت گوشی تلفن بین سر و شانه .

درمان نقاط ماشه ای با روشهای کنترل درد

روش های درمان تریگر پوینت ها

برخی دیگر از روش های درمانی شامل موارد زیر می باشد :

جراحی لیزری یکی از جدیدترین روشهایی است که برای درمان مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن ، از قبیل بیرون زدگی و تنگی کانال نخاعی ، بدون نیاز به برش های بزرگ جراحی باز و به صورت سرپایی، در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.