صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با دست و شانه / چه شرایط و بیماری هایی موجب درد مچ دست می شوند؟

چه شرایط و بیماری هایی موجب درد مچ دست می شوند؟

یکی از شایع ترین دردهای دست، درد مچ دست است. عوامل مختلفی می توانند سبب بروز این درد بشوند. استخوان های کوچک، غضروف ها، عضلات و رگ ها، مچ دست هریک از ما را تشکیل می دهند و همگی این ساختارها در معرض آسیب دیدگی قرار دارند. چون عوامل مختلفی می توانند منجر به درد مچ دست شوند، تشخیص علت دقیق آن مشکل است، اما این تشخیص جهت درمان صحیح و بهبودی، لازم است. در ادامه این مقاله به بررسی شرایط و بیماری هایی که موجب درد مچ دست می شوند، به صورت کامل تر می پردازیم.

درد مچ دست چه علت هایی می تواند داشته باشد؟

آسیب دیدن هر بخشی از مچ دست، می تواند سبب احساس درد در مچ دست شود و توانایی استفاده از مچ و دست را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین عللی که این درد می تواند داشته باشد عبارتند از:

آسیب دیدگی:

هرنوع ضربه و آسیب به مچ دست، اگر به صورت کامل ترمیم نشود و بهبود پیدا نکند، به مرور زمان سبب بروز دردهای مزمن بسیاری خواهد شد. این آسیب می تواند آسیب های استخوانی و سطوح مفصلی باشد و هم می تواند آسیب دیدگی بافت های نرم باشد.

آرتروز مچ دست:

آرتروز مچ دست زمانی رخ می دهد که غضروفی که از انتهای استخوان ها محافظت می کند، با گذشت زمان از بین می رود. این بیماری ندرتا در مچ دست دیده می شود و به طور معمول تنها در کسانی بروز می کند که سابقه آسیب دیدگی مچ دست دارند.

روماتیسم مفصلی:

این عارضه یک بیماری خود ایمنی است و غالبا مچ دست را درگیر می کند. در این بیماری مچ هردو دست درگیر می شود.

دیسک گردن:

ابتلا به دیسک گردن می تواند سبب درد مچ دست نیز بشود. اگر همراه با درد دست، در ناحیه گردن نیز احساس درد دارید، توصیه می شود در اولین فرصت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

سندرم تونل کارپال:

این بیماری زمانی بروز می کند که فشاری که بر عصب میانی وارد می شود، افزایش می یابد. این عصب از تونل کارپال که مجرای عبوری از مچ دست ما انسان هاست، عبور می کند.

درد مچ دست

چگونه می توان از درد مچ دست پیشگیری کرد؟

هرچند نمی توان به طور قطعی از ابتلا به این درد پیشگیری کرد، اما با رعایت یک سری از نکات می توان احتمال بروز این درد را کاهش داد. برخی از این نکات شامل موارد زیر می شوند:

درد مچ دست در کلینیک درد چگونه درمان می شود؟

در صورت تشخیص به موقع اختلال و مراجعه زودهنگام به پزشک، می توان از روش های غیرجراحی برای درمان این درد استفاده نمود. برخی از این روش ها عبارتند از:

متخصص فیزیوتراپی می تواند با یک برنامه حرکتی مناسب و اختصاصی شما، به بهبودی شما کمک کند.

در این روش درمانی، از طریق الکترود جریان ‌های محرک بسیار ملایمی از سطح پوست به مجاری عصبی هدایت شده و منجر به مسدود شدن آن ها می گردد. در نتیجه سیگنال‌ های درد قادر به رسیدن به مغز نیستند و درد تسکین می یابد. خوشبختانه این روش، عوارض جانبی بسیار نادری دارد.

این روش ها که از طریق دست انجام می گیرند، سبب تقویت عضلات و دیگر بافت های اطراف مچ دست می شوند.

استفاده نمودن از این لیزر سبب افزایش انرژی سلولی و به دنبال آن تسریع ترمیم بافت های آسیب دیده و جلوگیری از پیشرفت پاتولوژی می گردد.

در کلینیک درمان درد دکتر بننفشه ولییان، درمان اختصاصی آرتروز کمر ابتدا با تزریق ، و در صورت عدم پاسخ دهی مناسب این روش، با بکارگیری امواج رادیوفرکوئنسی جهت آر اف مفاصل کمر انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.