صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سر درد / نکات مهم درباره میگرن

نکات مهم درباره میگرن

یکی از انواع سردرد هایی که در اغلب مواقع به‌ صورت خیلی شدید در فرد ایجاد می‌ شود میگرن است . این نوع بیماری به‌ صورت مکرر و خیلی دردناک در افراد نمایان می‌ شود . دردی که در میگرن ایجاد می‌ شود ، می‌ تواند ساعت‌ ها و حتی تا چند روز ادامه داشته باشد . همچنین بر اساس تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده ، نشان می‌ دهد که این نوع سردرد در اغلب مواقع در یک طرف سر ایجاد می شود . معمولا افرادی که دچار این عارضه می‌ شوند ، در طیف سنی ۱۵ تا ۵۵ سال هستند . سر دردمیگرنی افراد پس از ۵۵ سالگی بهبود می‌ یابد .

در کلینیک درد روشهای درمانی جهت تسکین دردهای حاد و مزمن، با روی کرد رفع علت ایجاد کننده درد ارائه می‌گردد. درمان دردهای سر و گردن، ستون فقرات، زانو و دردهای احشائی در کلینیک درد بدون نیاز به برش جراحی، تحت عمل های اینترونشن و بدون نیاز به باز کردن پوست توسط فوق تخصص درد انجام میشود.

علت ابتلا به میگرن

علت حمله میگرنی ناشناخته است . تحقیقات نشان می‌ دهد عوامل ژنتیکی و محیطی می‌ توانند در این امر نقش داشته باشند . بسیاری از عوامل محرک و دلایل می‌تواند برای حملات میگرنی وجود داشته باشد که شامل موارد زیر است :

1. تغییرات هورمونی ؛ نوسانات سطح استروژن در سیکل های قاعدگی ، بارداری و یا یائسگی باعث ایجاد سردرد حاد می‌ شود .
  2. نوشیدنی ها ؛ برخی از نوشیدنی‌ ها به ویژه نوشیدنی‌ هایی که حاوی الکل یا کافئین هستند ، می توانند باعث میگرن شوند .
  3. غذاها؛ برخی از مواد غذایی خاص مانند پنیر و غذای فرآوری شده شور باعث تحریک این بیماری می‌ شوند .
  4. استرس ؛ یکی ازمهم ترین عوامل ایجاد کننده میگرن ، استرس است .
  5. داروها ؛ برخی داروها مانند داروهای ضدبارداری خوراکی می‌ توانند باعث عدم تعادل هورمونی و گشاد کنندگی عروق شوند .
  6. محرک های حسی ؛ قرار گرفتن در معرض نور شدید ، صدای بلند یا بوی شدید می‌ تواند میگرن را تحریک کند .
نکات مهم درباره میگرن

علائم میگرن

اولین علامت میگرن سردرد است .گاهی اوقات سردرد به صورت ضربان دار توصیف می شود .سردرد در ابتدامی تواند به صورت یک سردرد مبهم شروع شود و سپس به درد ضربانی خفیف ، متوسط ​​یا شدید تبدیل می شود .درد می تواند از یک طرف سر بیماربه طرف دیگر منتقل شود . می تواند جلوی سر، پشت سر یا کل سر بیماررا تحت تاثیر قرار دهد .برخی افراد در اطراف چشم یا شقیقه و گاهی درصورت ، سینوس ها ، فک یا گردن خود احساس درد می کنند .

سایر علائم شامل موارد زیر می باشد :

انواع میگرن

درمان میگرن

برای درمان میگرن می توان از روش های مختلفی مانند دارودرمانی ، بیوفیدبک و طب سوزنی استفاده کرد . تزریق بوتاکس نیز در برخی موارد کمک کننده است .

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

داروهای میگرن

1. داروهای مسکن : انواع مختلفی از مسکن ها برای میگرن استفاده می شود . آسپرین ، ناپروکسن ، ایبوپروفن و استامینوفن از رایج ترین داروها هستند .
  2. البته باید توجه داشت که مصرف زیاد این داروها عوارضی به دنبال دارد و حتی ممکن است میگرن را بدتر کند .
  3. تریپتان ها : تریپتان ها معمولا شایع ترین داروهایی هستند که برای درمان میگرن به کار می روند .البته در برخی موارد محدودیت مصرف دارند .
  4. ارگوتامین ها : دسته دیگری از داروها در درمان میگرن استفاده می شوند ، ارگوتامین ها هستند که البته به اندازه تریپتان ها موثر نمی باشند .
  5. داروهایی مانند تیمولول ، پروپرانولول و والپروات سدیمبرای پیشگیری استفاده می شوند .

آیا درمان قطعی میگرن وجود دارد؟

تا به امروز درمانی قطعی برای بیماری میگرن یافت نشده است و روش هایی که پیشنهاد می‌ شوند معمولا برای کنترل و یا کاهش درد مورد استفاده قرار می‌ گیرند .

بلوک عصبی و تزریق کورتیکواستروئید از جمله اقداماتی است که در کلینیک فوق تخصصی درد دکتر بنفشه ولیان برای درمان درد استخوان دنبالچه انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.