صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بهترین کلینیک درد درتهران / بیماری زونا چیست و ایا زونا واگیر دارد؟

بیماری زونا چیست و ایا زونا واگیر دارد؟

زونا یک عفونت ویروسی همراه با عوارض دردناک است که بخش های مختلف بدن را درگیر می کند . ویروسی تحت عنوان واریسلا زوستر عامل این بیماری است . این ، همان ویروسی است که باعث آبله مرغان می‌ شود . از زونا با عنوان هرپس زوستر نیز یاد می‌ شود . این نوع عفونت ویروسی با بثورات قرمز پوستی مشخص می‌ شود که می‌ تواند باعث درد و سوزش شود . زونا معمولا به صورت رگه‌ هایی از تاول در یک طرف بدن ، به طور معمول در تنه ، گردن یا صورت ظاهر می‌ شود .در این مطلب به بررسی به بیماری زونا می پردازیم .

علت بیماری زونا

زونا هنگامی ‌ایجاد می‌ شود که ویروس واریسلا زوستر دوباره فعال شود ، همان ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان می‌ شود .

بعد از تمام شدن دوره آبله مرغان ، ویروس در سلول‌ های عصبی خاصی از بدن واقع در ستون فقرات در سیستم عصبی باقی می‌ ماند . این بدان معنی است که ویروس ، در بدن فرد در حالت غیرفعال می‌ باشد و هیچ علائمی از ویروس واریسلا زوستر بروز پیدا نخواهد کرد . اما در برخی از افراد و به دلایلی که کاملا مشخص نیست ، ممکن است ویروس واریسلا زوستر سال‌ ها بعد دوباره فعال شود و در امتداد الیاف عصبی حرکت کند تا باعث ایجاد زونا شود .

علائم بیماری زونا

شایع ترین نشانه ها و علائم زونا عبارت است از :

عوارض بیماری زونا

شایع ترین عارضه بیماری زونا ، نورالژی پس از هورمون می باشد که با درد و ناراحتی مداوم در ناحیه آسیب دیده از زونا بروز پیدا می کند . درد بعد از رفع جوش‌ ها نیز ممکن است تا ماه‌ ها یا چندین سال ادامه پیدا کند . تصور می‌ شود این عارضه به دلیل آسیب عصب‌ ها رخ می‌ دهد .

در افراد 60 سال و بالاتر مبتلا به زونا ، نورالژی بعد از هورمونی ، تقریبا در 15 تا 25 درصد موارد بروز می‌ کند .

بیماری زونا

پیشگیری از بیماری زونا

به دو صورت می توان از ابتلا به زونا پیشگیری کرد :

1. ابتدا باید از تماس و ارتباط با افرادی که مبتلا به بیماری زونا و آبله مرغان هستند خودداری کنید . این یکی از راه های پیشگیری از ابتلا است .
  2. راه دیگر تزریق واکسن است . می توانید با مشورت با پزشک اقدام به تزریق واکسن نمایید . واکسن های موثر برای زونا ، واکسن های زوستاواکس و واکسن شینگریکس می باشند . این واکسن ها معمولا ایمنی 5 ساله ایجاد می کنند .

بلوک های عصبی برای درمان زونا

بسته به محل درد ، انواع مختلفی از بلوک عصبی استفاده می شود . معمولا بلوک عصبی برای درد کمر ، پاها ، بازوها ، باسن ، گردن و صورت استفاده‌ می‌ شود . انواع مختلف بلوک عصبی عبارت اند از :

آیا زونا واگیردار است؟

زونا واگیردار نیست ولی ویروس واریسلا زوستر که عامل این بیماری است می‌ تواند به فرد دیگری که به آبله مرغان مبتلا نشده است ، سرایت نموده و وی را به این بیماری مبتلا کند . بیماری زونا از فرد مبتلا به شما سرایت نمی‌ کند ولی ممکن است آبله مرغان بگیرید .