صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با کمر / اگر پس از جراحی کمر همچنان از درد رنج میبرید، مأیوس نشوید

اگر پس از جراحی کمر همچنان از درد رنج میبرید، مأیوس نشوید

در مواردی علیرغم تشخیص مناسب و انجام یک عمل جراحی موفقیت آمیز، بعضی بیماران هنوز ممکن است با کمر درد پس از جراحی کمر دیسک کمر مواجه شوند. درد بعد از جراحی دیسک کمر، امری غیرعادی نیست و اغلب حتی برای بیمارانی که حتی عمل جراحی دیسک کمر موفقیت آمیزی دارند ، پیش می آید.

سندروم کمر درد بعد از عمل جراحی دیسک کمر (FBSS) به صورت درد مزمن در ناحیه کمر یا ماندگاری علائم بیماری پس از جراحی کمر شناخته می شود و می تواند بر توانایی انجام فعالیت های روزمره تاثیر گذارد. عدم موفقیت صرفاَ به جراحی مربوط نمیشود، زیرا ممکن است اهداف جراحی اعم از پایدارسازی و برداشت فشار، محقق شده باشند، اما علائم به طورکامل رفع نشده باشند.

در کلینیکهای درد، روشهای کم تهاجمی و اثرگذار برای درمان کمر دردهای پس از عمل جراحی دیسک کمر اجرا می‌شود. از جمله این روشها می‌توان به تزریقات دیسک کمر و درمان لیزری دیسک اشاره کرد. لازم به ذکر است در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان، عمل های لیزری دیسک کمر و گردن با نتایجی رضایت بخش انجام می‌پذیرد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علل کمر درد بعد از جراحی باز کمر

جراحی ناموفق کمر و بروز عوارض بعد از جراحی دیسک کمر می‌تواند علل متعددی داشته‌ باشد:

1. عدم تشخیص صحیح علت درد که موجب می‌شود پزشکان جراحی را بر روی ناحیه‌ای انجام دهند که منشأ اصلی درد نبوده استو یا یک احتمال این است که ضایعه جراحی شده تنها دلیل درد نباشد و عارضه‌های جدید ستون فقرات در سطحی دیگر پس از عمل جراحی باز ستون فقرات ایجاد شده باشد
  2. بعضی مواقع مشکل اصلی به حد کافی درمان نمیشود
  3. وارد شدن آسیب به بافت‌های عصبی و عضلانی در حین انجام جراحی(عارضه نادر) و یا بروز عفونت پس از جراحی
  4. عدم موفقیت در قرار دادن ایمپلنت و یا عدم جوش خوردن استخوان‌ها به هم در جراحی فیوژن
  5. شکل گیری بافت جای زخم (که همچنین فیبروز اپیدورال نامیده می شود) پس از جراحی کمر بسیار شایع است.و اصطلاحا به آن چسبندگی میگویند که اکثرا پس از ۶-۱۲ هفته بروز میکند. بافت جای زخم در صورتی که ریشه عصب کمر را با چسبندگی پس از عمل درگیر کند، علت بالقوه درد بیمار شناخته می شود.
  6. عدم انجام توان‌بخشی و ورزش های مخصوص بعد از جراحی به نحو مناسب، خصوصاً در بیمارانی که عضلات کمر آنها از قبل ضعیف بوده است.
  7. گرفتگی عضلانی نیز می‌تواند یکی از علل مهم دردهای بعد از جراحی باز دیسک کمر باشد.
  8. سیگار کشیدن
  9. اضافه وزن و تغذیه نامناسب

علائم کمر درد بعد از جراحی باز کمر

تشخیص

با وجود اینکه سندروم کمر درد پس از جراحی دیسک کمر اغلب علت مشخص ندارد، اما در اولین مرحله فرآیند تشخیص، بسیاری از پزشکان تست نوار عصب و عضله و آخرین عکس های ام آر آی (MRI) و سی تی اسکن بیمار را بررسی می نمایند.تست نوار عصب و عضله منظور تعیین علت کمر درد یا گردن درد، بی حسی یا احساس سوزش و از دست دادن قدرت عضلات استفاده می شود.

کمر درد بعد از جراحی باز کمر

درمان کمر درد های پس از عمل جراحی دیسک کمر

روش درمانی کمر درد های پس از عمل جراحی دیسک کمر با توجه به علائم و شرایط خاص بیمار انتخاب میشوند.هنگامی که معاینات لازم بر روی بیمار بطور کامل انجام شد، پزشکان متخصص ما با توجه به فاکتورهای موثر بر مشکلات خاص کمر، از یک برنامه درمانی مناسب برای رفع مشکل بیمار استفاده میکنند.

1. مسکن ها: یا داروهای ضد درد مثل استامینوفن
  2. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی: از قبیل آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و مهارکننده های کوکس-۲ (COX-2)
  3. داروهای شل کنننده عضلانی: این دارو ها برای درمان گرفتگی عضلانی ناشی از کمر درد پس از جراحی دیسک کمر و مکانیسم های محافظتی مورد استفاده قرار می گیرند
  4. داروهای مخدر : مناسب برای تسکین درد حاد و شدید یا کم درد پس از جراحی کمر
  5. داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج: برای درمان درد عصبی مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. داروهای تنظیم عصب: برای درمان درد عضلانی و عصبی بکار برده می شوند.

به خاطر داشته باشید که قبل از دریافت ماساژ به متخصص ماساژدرمانی شرایط خود را کاملاً توضیح دهید تا او از دست زدن به نواحی حساس یا نواحی که ممکن است بعد از جراحی هنوز دردناک باشند، خودداری کند.

انجام فیزیوتراپی بخش بسیار مهمی از روند بهبودی پس از جراحی کمر است. یکی از روش‌های درمانی برای افرادی که جراحی ناموفق کمر داشته‌اند و نمی‌توانند تحت جراحی دوم قرار بگیرند، تحریک الکتریکی (TENS)است.

بر خلاف تصور اکثر افراد استراحت‌های طولانی در رختخواب به ندرت برای بیماران مبتلا به دردهای کمری مفید است. انجام ورزش‌هایی که موجب تقویت عضلات کمر و شکم و بهبود انعطاف‌پذیری (حرکات کششی عضلات کمر و اطراف ستون فقرات) موجب می‌شود مقداری از فشار وارد شده به کمر کاسته شده و در نتیجه درد کمر کاهش یابد.

یکی از فعالیت های ورزشی مناسب در این زمینه یوگا است که موجب کشش و تقویت عضلات کمر و سایر عضلات میانی بدن میشود.بیمارانی که جراحی ناموفق کمر داشته‌اند باید به خاطر داشته باشند که آنها که باید فعالیت‌های ورزشی و حرکات را آرام‌تر و با ملایمت و تحت نشر مربی انجام دهند.از جمله روش های درمانی تخصصی که در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان برای درمان کمر درد های پس از عمل جراحی دیسک کمرانجام میشود؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر داروهای NSAID برای تسکین درد کمر موثر واقع نشوند، پزشک شما ممکن است داروهای کورتیکواستروئید را برای کاهش التهاب و داروی بی‌حسی موضعی را برای کاهش درد، به داخل کانال نخاعی تزریق کند.

در این روش، آنزیمی را برای نرم کردن بافت اسکار تزریق کرده و سپس آن بافت را خراشیده و می‌زداید. این عمل می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.

ممکن است از روش تخریب با امواج رادیویی برای از بین بردن اعصاب اطراف ستون فقرات که حامل پیام‌های درد هستند، استفاده شود. و در آخر اگر هیچ یک از روش‌های بالا موثر نبود ممکن است بیمار مجدد تحت جراحی قرار بگیرد.

تزریق کورتیکوستروئید ، و لیزر پرتوان کاربردهای فراوانی برای کاهش و بهبود انواع دردها و بیماریها دارند که یکی از آنها درد، سوزش، بی حسی و ضعف در دستها بر اثر سندروم تونل کارپل مچ دست است. این روشها در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان تحت هدایت سونوگرافی قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.