صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با پا و زانو / درمان گزگز مورمور و بی حسی دست و پا در کلینیک درد

درمان گزگز مورمور و بی حسی دست و پا در کلینیک درد

“خواب‌رفتگی” واژه ‌ای است که به‌ صورت عمومی برای توصیف یک احساس عجیب در هر قسمتی از بدن انسان به ‌خصوص دست‌ ها و پا ها به کار می‌ رود. بی ‌حسی ممکن است در اطراف دهان و یا هر قسمت دیگری از بدن وجود داشته باشد. این احساس می ‌تواند دامنه ‌ی وسیعی از مورمور و سوزن سوزن شدن گرفته تا یک بی ‌حسی کامل نسبت به محرک ‌های خارجی داشته باشد. خواب ‌رفتگی دست ‌ها و پا ها ممکن است بی ‌خطر بوده و به‌ خودی ‌خود رفع شود مانند زمانی که دست شما در معرض سرما یا گرما ی شدید قرارگرفته و انگشتان آن بی ‌حس می‌ شوند. همچنین برخی از افراد به هنگام اضطراب و فشار روحی زیاد و یا حمله ‌ی میگرن، دچار بی ‌حسی در اطراف دهان و در انگشتان می ‌شوند. این حالت نیز می ‌تواند نشان‌دهنده ‌ی یک عارضه‌ ی جدی مانند آسیب‌ های عصبی باشد که ممکن است با گذشت زمان پیشرفت کرده و دائمی شوند. وضعیت بی ‌حسی می ‌تواند با احساس سوزش، درد شدید و یا احساس ضعف در دست، پا و عضلات صورت همراه باشد. بسته به علت ایجاد این عارضه، بی ‌حسی می ‌تواند نشان ‌دهنده‌ ی یک عارضه ‌ی موقت و یا یک بیماری جدی باشد.

اگر دچار حس ناخوش آیند گزگز مور مور و بی حسی دست و پا هستید؛ برای درمان این عارضه (درمان گزگز مور مور و بی حسی دست و پا) می توانید به کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولیییان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

در بسیاری از مواقع هنگامی که بی حسی یا گزگز دست ها و پا ها ایجاد می شود، نیاز به ملاقات با پزشک وجود دارد. برای مثال در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک ملاقات کنید:

تشخیص علت خواب رفتگی و گزگز دست چپ و راست و پا

تشخیص گزگز کردن دست و پا معمولاً شامل معاینه و بررسی سابقه‌ ی پزشکی و علائم فرد می ‌شود. بعد از این معاینات اغلب آزمایش ‌هایی انجام می‌ شود، که می ‌تواند شامل آزمایش خون برای تشخیص کمبود ویتامین ، دیابت یا هر گونه بیماری زمینه ‌ای دیگر باشد. پزشک ممکن است حواس تان را در دست و انگشتان بررسی کرده و یا قدرت عضله را تست کنید تا معلوم شود که آیا ضعفی وجود دارد یا خیر. مطالعات هدایت عصب و نوار عصب و عضله (EMG) می ‌تواند به سنجش ضربان های عصبی کمک کرده و آزمایش شود که آیا اعصاب سالم هستند یا خیر. در بعضی موارد برای رفع مشکل، انجام عمل جراحی روی عصب ضروری است و آزمایش تشخیصی و همچنین درمان در نظر گرفته شده می ‌تواند در تعیین آن کمک کند.

درمان گزگز مورمور و بی حسی دست و پا

راه ها و روش های درمان بی حسی دست چپ و پا

روش های درمانی موجود برای مشکل گزگز و بی حسی دست چپ و راست و پا ها بستگی به علت ایجاد مشکل دارند. به این ترتیب مهم ترین بخش این درمان ها مربوط به کسب اطلاعات درباره سابقه درمانی بیمار و تاریخچه مشاهده علائم بیماری است. در این رابطه فرد می تواند با بیان صادقانه مشکل و توضیح مسائلی مثل مصرف الکل، داروهای فرح بخش، و سایر دارو های احتمالی به پزشک بیشترین کمک را در تشخیص علت بیماری ارائه کند. علاوه بر این پزشک ممکن است درباره نوع فعالیت شغلی شما سوال کرده و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و انجام فعالیت های تکراری را بررسی می نماید. در این زمان ممکن است از شما درباره موارد ابتلای سایر اعضای فامیل به مشکلات یا بیماری های عصبی سوال شود. همچنین در صورتی که مسافرت خارج از کشور داشته اید، درباره این موضوع با پزشک خود صحبت کنید و برای انجام آزمایش خون و سایر آزمایش های لازم و نیز عکس برداری رادیولوژی آماده باشید.
همانطور که گفته شد روش درمانی انتخاب شده برای درمان گزگز دست و پا بستگی به علت مشکل دارد. در این حالت روش درمانی مناسب می تواند از استراحت تا انجام عمل جراحی را در بر گیرد. به این ترتیب لازم است یک برنامه درمانی برای بیمار تهیه شده و اجرا شود.

سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا می تواند به دلیل مشکلات گردش خون باشد و بنابراین یک ماساژ درمانی می تواند در احیای جریان خون به دست ها مفید باشد. ماساژ از طریق تحریک بیرونی سیستم گردش خون و مایعات لنفاوی، باعث بهبود جریان خون می شود.ماساژ باید تحت نظارت یک متخصص و درمانگر حرفه ای انجام شود ، تا بیشترین بهره را از جلسات درمانی تان ببرید.

کمپرس آب گرم می تواند به افزایش جریان خون در نواحی بی حس شده کمک کند. اگر علائم بی حسی با گذشت زمان با استفاده از این روش تشدید شد، کمپرس آب گرم را کنار گذاشته و از کمپرس آب سرد برای کاهش ورم استفاده کنید.

ویتامین بی (B) و ای (E) موجود در آب می تواند به پیشگیری از بی حسی و خواب رفتگی ناشی از فقر ویتامین کمک موثر کند. به منظور تسریع فرآیند بهبود در این حالت لازم است مقدار زیادی ماهی، گیاهان دارای برگ سبز، حبوبات و دانه های گیاهی در رژیم غذایی خود مصرف کنید. علاوه بر این شما می توانید از مکمل های دارویی موجود در بازار به این منظور استفاده نمایید.

اگر درد، سوزن سوزن شدن یا بی حسی در انگشتان دست دارید، ممکن است به سندرم تونل کارپال مشکوک شوید. این یک بیماری شایع است که افراد را در هر نوع کار های که هستند، از ورود داده ‌ها به رایانه گرفته تا بسته‌بندی گوشت، مبتلا می ‌سازد.
بیشتر افراد هنگام خواب مچ دست خود را خم می ‌کنند. این فشار به عصب میانی یا مدیان فشار می ‌آورد. استفاده از بریس مچ ‌بند می ‌تواند کمک کننده باشد زیرا مچ دست شما را در حالت صاف و بدون فشار نگه می‌ دارد. در یک مطالعه نشان داده شد که استفاده از یک بریس مچ دست در شب تأثیر بیشتری را برای تسکین علائم تونل کارپال نسبت به انجام هیچ نوع درمانی برای این مورد دارد.
همچنین ممکن است متوجه شوید که پوشیدن مچ بند در طول روز، به ویژه در فعالیت ‌هایی که باعث بروز و شدت گرفتن علائم شوند، مفید می ‌باشد. حرکات مکرر یا وارد آمدن فشار بیش ‌از حد روی مچ دست می ‌تواند علائم شما را بد تر کند. اگر شغل شما اجازه این کار را می‌ دهد ، در محل کار از یک بریس استفاده کنید. بعد از درآوردن این بریس، حتماً کار مچ دستتان را مطابق معمول ادامه دهید. این عمل به‌راحتی و قوی نگه داشتن عضلات کمک می ‌کند. فقط سعی کنید از فشار بیش از حد روی مچ دست خود جلوگیری کنید.

فیزیوتراپی بخش ارزشمند و مفید در هرگونه درمان برای رفع مشکل سوزن سوزن شدن و بی حسی دست و پا است. اگر توصیه‌ ها و مشاوره‌ های پزشکتان را با دقت رعایت کنید، می‌ توانید از ناراحتی و سوزن سوزن شدن و بی حسی رهایی پیدا کنید. فیزیوتراپی شامل تکنیک‌ های ضد التهابی مانند یخ و ماساژ، تمرین ‌های کششی و تقویت کننده برای بازگرداندن عملکرد و کاهش درد است و گاهی اوقات آتل زدن دست نیز توصیه می ‌شود. فیزیوتراپیست ها همچنین به بیماران آموزش می ‌دهند که کف پاهای خود را از نظر زخم و تاول معاینه کنند (برای افراد دیابتی) که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به قطع عضو شود.

پزشک با تعیین علت بی‌ حسی و سوزن سوزن شدن دست و پای شما از طریق سابقه‌ ی دقیق سلامتی‌ تان و با انجام یک معاینه دقیق فیزیکی، کار خود را شروع می ‌کند. همچنین آزمایش ‌های ارتوپدی و عصبی انجام خواهد شد تا مشخص شود که دقیقاً چه عصبی یا عصب ‌هایی تحت تأثیر قرارگرفته ‌اند. در صورت نیاز، ارزیابی ‌های خاصی مانند MRI، سی‌تی‌اسکن یا بررسی سرعت هدایت عصب حتی ممکن است برای تعیین علت یا میزان وضعیت شما انجام شود. اگر به دنبال طب سوزنی هستید، نبض ‌ها، چشم‌ ها، پوست و زبان شما نیز برای عدم تعادل در Qi شما ارزیابی می ‌شود.
پزشک پس از معاینه کامل، معلوم می‌کند که شرایط شما به‌ خوبی به درمان پاسخ می ‌دهد یا خیر. سپس یک برنامه مراقبت درمانی طراحی خواهد شد که با هدف از بین بردن تحریک و بازگرداندن عملکرد صحیح اعصاب در منطقه آسیب دیده، برای شرایط خاص شما انجام می ‌شود. این برنامه درمانی، علاوه بر طب سوزنی، ممکن است شامل تحریک عضلات (یا جریان تداخلی) برای کاهش اسپاسم عضلات، کرایوتراپی برای کاهش التهاب و همچنین توان‌ بخشی برای تثبیت ماهیچه ‌ها / رباط‌ های منطقه آسیب ‌دیده باشد. مشاوره برای تغذیه و شیوه زندگی به هر مسئله ‌ی متابولیکی که ممکن است باعث علائم شما شده باشند، می ‌پردازد. طب سوزنی همچنین ممکن است برای رفع شرایط دردناک یا عدم تعادل Qi استفاده شود.
بیشتر موارد بی حسی و سوزن سوزن دست و پا خیلی خوب به درمان ‌های طب سوزنی پاسخ می ‌دهند. در بعضی موارد، ممکن است مداخلات دیگری برای شرایط شما مورد نیاز باشد که در آن پزشک شما با همکاری متخصص دیگر برای کمک به برطرف کردن وضعیت شما همکاری خواهد داشت.

در بسیاری از مواقع، از تمرینات گلایدینگ (Gliding) عصب (حرکت دادن انگشتان با یک الگوی خاص) در درمان بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا استفاده می ‌شود. این تمرینات، با تسهیل گردش خون و حرکت عصب، از آسیب عصبی جلوگیری می ‌کنند.

اولین حالت در این توالی این است که یک مشتتان را کمی شل کنید به طوری که انگشت شست تان بیرون باشد و انگشتان تا شده را بپوشاند. این کار گردش خون را بهبود و تنش را تسکین می‌ بخشد. حالت دوم شامل باز کردن مشت و صاف کردن همه‌ی انگشتان دست راست و به سمت بالا است. حالا، به آرامی و بدون ناراحتی کف دست را تا جایی که می ‌توانید به عقب بکشید. این حالت سوم است و برای چند ثانیه نگه دارید. حال، انگشت شست را از دست دور کنید و در عین حال آن را در این حالت کم فشار نگه دارید.

موارد زیر کمتر اورژانسی بوده ولی با این حال دلایل مهمی برای مراجعه به پزشک می‌ باشند:

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی از اقدامات کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان، فوق تخصص درد می باشد که بدون نیاز به برش و بخیه، در بسیاری از موارد میزان قابل توجهی از درد بیماران را کاهش می دهد و با عوارض ناچیزی نیز همراه است. از این روش برای درمان درد در نواحی ستون فقرات (رادیوفرکوئنسی کمر و گردن) و زانو (رادیوفرکوئنسی اعصاب زانو) استفاده می شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.