صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با پا و زانو / 12 دلیل گزگز مور مور و بی حسی دست و پا

12 دلیل گزگز مور مور و بی حسی دست و پا

مور مور شدن و گزگز دست و پا به تنهایی و برای مدت کوتاه، مشکل خاصی نیست و با گذشت زمان کمی اغلب بهبود میابد. اما اگر این مشکل برای مدت طولانی در فرد باقی بماند ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. یک واقعیت در مورد گزگز، مورمور و سوزن سوزن شدن ها یا به اصطلاح پارستزی وجود دارد که هر گزگز و مورموری اهمیت بررسی ندارد. در ادامه این مطلب به عوامل مختلف گزگز و مور مور دست و پا اشاره می شود.

اگر دچار حس ناخوش آیند گزگز مور مور و بی حسی دست و پا هستید؛ برای درمان این عارضه ( درمان گزگز مور مور و بی حسی دست و پا ) می توانید به کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولیییان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علت گزگز دست و پا

1. دیابت

آسیب عصبی ناشی از قند خون بالا شایع ترین علت بی حسی یا مور مور شدن دست ها و پاها است. دیابت درمان نشده ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشد. ممکن است احساس تشنگی کنید، زیاد ادرار کنید یا نفستان بوی میوه بدهد. پزشک می تواند خون شما را آزمایش کند تا ببیند آیا بیماری دیابت دارید یا خیر. اگر این کار را انجام دهید، آنها به شما خواهند گفت که چگونه آسیب عصبی احتمالی را کاهش دهید یا متوقف کنید، یا از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

2. بارداری

کودک در حال رشد و مایعات اضافی که با بارداری همراه است می تواند بر اعصاب بدن شما فشار بیاورد. این اتفاق باعث بی حسی و سوزش در بازوها، دست ها و پاهای شما می شود. کشیدگی پوست ممکن است باعث بی حسی شکم شما شود. استفاده از آتل مچ دست در شب ممکن است به مشکلات دست کمک کند.

3. اعصاب فشرده شده

دیسک برآمده یا لیز خورده در ستون فقرات شما می‌تواند به اعصابی که در پایین پاهای شما حرکت می‌کنند فشار وارد کند و باعث بی‌حسی یا گزگز شدن پاها شود. فشار دادن عصب در مچ دست می تواند باعث شود دست و انگشتان شما احساس خود را از دست بدهند. پزشک شما ممکن است آن را سندرم تونل کارپال بنامد وآزمایشاتی را برای یافتن علت انجام دهد. پزشک ممکن است استراحت، آتل یا بریس، فیزیوتراپی را پیشنهاد دهد. در برخی موارد، ممکن است برای رفع مشکل به جراحی نیاز داشته باشید.

گزگز مور مور و بی حسی دست و پا

4. بیماری خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی، مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن به قسمت‌هایی از بدن شما مثل اعصاب حمله کند. این شرایط ممکن است به سرعت یا آهسته ظاهر شوند و عفونت‌های اخیر می‌توانند آنها را تحریک کنند. پزشک علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد چراکه کمک می کند تا بفهمند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و درمان هایی را برای کاهش علائم شما امتحان کنند.

5. کمبود ویتامین

کمبود ویتامین های B یا E می تواند بر اعصاب و سایر قسمت های بدن شما تأثیر بگذارد. پزشک شما می تواند برای بررسی سطح ویتامین شما به آزمایش خون شما نیاز داشته باشد وغذاهایی برای خوردن، مکمل ها یا سایر درمان ها را پیشنهاد می کند.

6. داروها

مشکلات عصبی اغلب از عوارض جانبی برخی از داروهای تجویزی است. داروهای سرطان (شیمی درمانی)، HIV یا ایدز، فشار خون بالا، سل و برخی عفونت ها می توانند باعث ضعف یا بی حسی در دست ها و پاهای شما شوند. با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا دارویی که شما مصرف می کنید در ایجاد علایم گزگز دست و پا موثر است یا خیر. ممکن است پزشکان برای بهبود علایم دوز دارو ها را تغییر دهند.

7. عفونت

چندین عفونت ویروسی و باکتریایی می‌تواند به اعصاب شما آسیب برساند و منجر به درد بی‌حس‌کننده در دست‌ها و پاهای شما شود. برخی از این ویروس ها HIV، بیماری لایم، زونا، اپشتین بار، هپاتیت B و C، نیل غربی، سیتومگالوویروس هستند. پزشک شما میتواند بتواند عفونت را درمان کند تا علائم شما از بین بروند.

8. نارسایی کلیه

کلیه های شما از شر سموم موجود در خون خلاص می شوند که می توانند به اعصاب آسیب برسانند. بنابراین وقتی کلیه‌های شما درست کار نمی‌کنند، دست‌ها و پاهایتان ممکن است گزگز کنند. دو عامل شایع نارسایی کلیه دیابت و فشار خون بالا هستند.

9. ناهنجاری ژنتیکی

بیماری شارکو ماری توث و نوروپاتی ارثی دو اختلال ژنتیکی هستند که باعث بی حسی در دست ها و پاهای شما می شوند. بیماری شارکو ماری توث عضله شما را از بین می برد. ممکن است برای کاهش علائم به فیزیوتراپی یا کمک های ویژه نیاز داشته باشید همچنین بر اعصاب شما تأثیر می گذارد و به احتمال زیاد باعث بی حسی و ضعف در بازوها و پاهای شما می شود. اجتناب از موقعیت های خاص و استرس زا می تواند کمک کننده باشد.

10. تومور

مجموعه‌ای از سلول‌های غیرطبیعی (تومور) که در کنار یا روی اعصاب شما رشد می‌کنند، می‌توانند روی اعصاب فشار بیاورند و احساس را در بازوها و پاهای شما از بین ببرند. این عارضه می تواند در مورد تومورهای سرطانی یا غیرسرطانی رخ دهد. تومورها در نقاط دیگر می توانند بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر بگذارند و باعث آسیب عصبی شوند. اگر درمان، تومور را کوچک کند، علائم ممکن است از بین بروند.

11. مشکلات تیروئید

تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) می تواند باعث درد، سوزش و بی حسی در دست ها و پاهای شما شود. این اتفاق معمولاً در صورتی اتفاق می افتد که کم کاری تیروئید شما شدید باشد و آن را درمان نکرده باشید. داروهای تیروئید، ورزش و وزن بدن سالم می توانند به رفع این علائم کمک کنند.

12. نوشیدن بیش از حد الکل

با گذشت زمان، مصرف الکل می تواند به اعصاب و بافت های شما آسیب برساند. نوشیدن زیاد می تواند باعث کمبود ویتامین هایی مانند B12 در بدن شود. هم آسیب و هم کمبود ویتامین ها می تواند مانع از کارکرد اعصاب شما شود، که می تواند منجر به از دست دادن احساس در پاها و دستان شما شود. اگر نوشیدن الکل را متوقف کنید، ممکن است بخشی از آسیب را برطرف کند.

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی جهت درمان درد از اقدامات کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان، فوق تخصص درد می باشد که بدون نیاز به برش و بخیه، در بسیاری از موارد میزان قابل توجهی از درد بیماران را کاهش می دهد و با عوارض ناچیزی نیز همراه است. از این روش برای درمان درد در نواحی ستون فقرات (رادیوفرکوئنسی کمر و گردن) و زانو (رادیوفرکوئنسی اعصاب زانو) استفاده می شود.