صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با کمر / بیماری دژنراتیو دیسک کمر چیست؟

بیماری دژنراتیو دیسک کمر چیست؟

بیماری دژنراتیو دیسک کمر یکی از عارضه و بیماری های شایع است که امروزه افراد زیادی با آن درگیرند. این بیماری ممکن است در اثر پیری و یا صدمات و جراحات در ناحیه کمر به وجود آمده باشد.در بین مهره های کمر افراد بالشتک های نرمی وجود دارد که این بالشتک ها دیسک نام دارند. دیسک ها در واقع وظیفه ضربه گیری و محافظت از مهره ها و جلوگیری از سایش آن ها به یک دیگر را به عهده دارند. بروز هر گونه مشکل در این دیسک ها ممکن است باعث ایجاد درد و التهاب در کمر فرد شود. زمانی که یک یا چند تا از دیسک های ما بین مهره های کمر با هم آسیب ببینند و یا تخریب و تضعیف شوند عارضه دژنراتیو دیسک کمر اتفاق افتاده است.

جراحی لیزری یکی از جدیدترین روشهایی است که برای درمان مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن ، از قبیل بیرون زدگی و تنگی کانال نخاعی ، بدون نیاز به برش های بزرگ جراحی باز و به صورت سرپایی، در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علل و عوامل موثر در بروز دژنراتیو دیسک کمر

زمانی که بریدگی یا پارگی دیسک کمر وجود داشته باشد و یا مایع داخل دیسک ها خالی شده باشد و یا التهاب در دیسک ها رخ داده احتمال بروز بیماری دژنراتیو دیسک کمر افزایش پیدا می کند. البته دژنراتیو می تواند نتیجه طبیعی افزایش سن و کهولت و پیری باشد اما آسیب وارد شدن به ستون فقرات و فشار مکرر به آن ها می توانند در ظهور این عارضه موثر باشد. برای مثال ورزش کاران و افرادی که شرایط شغلی آن ها به شکلی است که مدام باید کارهای سنگین بکنند و یا اشیای سنگین بلند کنند بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند. علاوه بر تمام این ها اضافه وزن و چاقی، نشستن طولانی مدت، سیگار کشیدن و وضعیت جسمانی ضعیف نیز می تواند در بروز دژنراتیو دیسک کمر تاثیر بگذارد.

علائم بیماری دیسک دژنراتیو چیست؟

علائم رایج این بیماری طبعا در ناحیه کمر بروز و ظهور پیدا می کند. برای مثال احساس درد مبهم در اطراف مهره‌ هایی که دیسک های آن ها دچار آسیب شده است و یا احساس درد شدید کمر پس از فعالیت های جسمانی از جمله علائم این بیماری است. کاهش و افزایش درد با پیچ خوردن کمر و حرکات چرخشی و همچنین کاهش دامنه حرکتی نیز از علائم دژنراتیو دیسک کمر است. این درد ممکن است هنگام ایستادن و یا نشستن طولانی مدت افزایش پیدا کند. علاوه بر این احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در ناحیه لگن، ران ها و انتهای کمر و ستون فقرات نیز از علائم رایج این بیماری است.

بیماری دژنراتیو دیسک کمر

درمان دژنراتیو دیسک کمر چیست؟

امروزه با گسترش علم پزشکی درمان های مختلف و متعددی برای این دسته از عارضه ها به وجود آمده است. اما به طور کلی می توان روش های درمانی مختلف را به ۴ گروه دسته بندی کرد که در ادامه با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1. روش های درمانی در منزل و خانگی: این روش شامل راهکار ها و مراقبت هایی است که فرد با رعایت آن ها می تواند درد خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای مثال استفاده از کفش مناسب می تواند توصیه خوبی باشد. همچنین ماساژ حرفه ای و مناسب نیز می تواند به عنوان مسکن عمل کند و در کنار این ها استفاده از کیسه های آب گرم و سرد می توانند در کاهش درد موثر واقع شوند.
  2. درمان های دارویی: در این روش پزشک با تجویز دارو های خاصی به کاهش التهاب و درد بیمار کمک می کند. از جمله این دارو ها می توان به انواع مسکن ها، دارو های شل کننده عضلات، داروهای استروئیدی، دارو های خواب آور و... اشاره کرد.
  3. درمان از طریق فعالیت و ورزش: ورزش هم می تواند در جلوگیری از بروز عارضه دژنراتیو موثر باشد و هم می تواند پس از بروز عارضه به کاهش التهاب و درد کمک کند. فرد می تواند با کاهش فشار وارده بر مهره های کمر از طریق تقویت مفاصل، کاهش وزن و... به بهبود خود کمک کند.
  4. روش های جراحی: زمانی که درمان های اولیه کمکی به بهتر شدن وضع بیماری نکنند به ناچار گزینه عمل جراحی به میان می آید. البته کمتر پیش می آید که این عارضه به عمل نیاز پیدا کند. انواع جراحی هایی که برای بهبود این عارضه صورت می گیرد متنوع و وسیع است. از جمله آن ها می توان به دیسککتومی، فیوژن یا جوش دادن ستون مهره، تعویض دیسک و... اشاره کرد.

نتیجه

دژنراتیو دیسک کمر عارضه ای است که طی آن کمر فرد دچار درد و التهاب می شود. این عارضه در صورتی رخ می دهد که یک یا چند دیسک از مهره های کمر فرد تخریب یا تضعیف شده باشد. علائم عمده این عارضه درد ناحیه کمر است و با روش های مختلف دارویی، خانگی، ورزشی و جراحی قابل کنترل و درمان است.

برای درمان درد زانو در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان، از روشهایی نظیر پرولوتراپی، اورتوکین تراپی، پی آر پی و تزریق ژل به زانو استفاده می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.