صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با پا و زانو / درمان سندرم پیرفورمیس یکی از علل درد پشت لگن و باسن

درمان سندرم پیرفورمیس یکی از علل درد پشت لگن و باسن

سندروم پیریفورمیس یک سندروم عصبی-عضلانی است که بر عصب سیاتیک اثر گذاشته و منجر به درد در ناحیه باسن و لگن می ‌شود. دلیل سندروم پیریفورمیس همیشه واضح نیست اما به نظر در اثر صدمه ایجاد می ‌شود. استراحت، گذاشتن یخ و اعمال گرما می ‌تواند به کاهش نشانه ‌ها کمک کند. پزشک می ‌تواند برنامه تمرینی و حرکات کششی به منظور کاهش فشار وارده بر عصب سیاتیک در اختیارتان قرار دهد. ماهیچه پیریفورمیس یک عضله صاف و باند مانند است که در باسن نزدیک بالای مفصل لگن قرار دارد. این عضله در حرکات پایین بدن از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا باعث تثبیت مفصل ران می شود.وجود عضله پیریفورمیس ما را قادر به راه رفتن می سازد. همچنین باعث می شود بتوانیم وزن خود را از یک پا به پای دیگر تغییر داده و تعادل را حفظ کنیم. به علاوه در ورزش هایی استفاده می شود که شامل بلند کردن و چرخش ران ها است به طور خلاصه ، تقریباً در هر حرکت باسن و پا ها این عضله موثراست.

سندروم پیریفورمیس یک اختلال عصبی و عضلانی غیر معمول است که هنگامی که عضله پیریفورمیس عصب سیاتیک را فشرده می کند، ایجاد می شود. اگر به سندروم پیرفورمیس مبتلا هستید؛ می توانید با مراجعه به کلینیک های درد، از روشهایی مانند تزریق داخل عضله پیرفورمیس، ورزشها و حرکات مناسب، دارو درمانی و ... برای بهبود دردتان استفاده نمایید.

درمان سندروم پیریفورمیس

درمان سندروم پیریفورمیس با کاهش فعالیت های شدید ورزشی شروع می شود. به محض شروع علائم بیماری باید حرکاتی را که موجب افزایش درد می شوند کنار گذاشت. بیمار نباید به مدت زیاد یک جا بنشیند و باید هر ۲۰ دقیقه بلند شده و چند قدم راه برود. بیمار به مدت طولانی نباید رانندگی کند و هر ۲۰ دقیقه باید بایستد و چند دقیقه راه رفته و نرمش های کششی را انجام دهد.گرمای موضعی در ناحیه درد و استفاده از دارو های ضد درد و دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی هم می تواند در کاهش درد بیمار مفید باشند.

روش های زیر برای درمان سندروم پیریفورمیس موثر است.

اگر دچار درد ناشی از سندروم پیریفورمیس هستید، یکی از بهترین کار هایی که می ‌توانید انجام دهید، استراحت دادن به بدن است. سندروم پیریفورمیس می ‌تواند نتیجه ی صدمات وارده از تمرینات یا اشکال دیگری از فعالیت های شدید باشد. اگر شغلی فیزیکی دارید و یا اینکه دوست دارید هر روز تمرین و ورزش کنید، این توصیه می ‌تواند برای شما چالشی باشد. اما استراحت و خودداری از وارد آوردن صدمات بیشتر بر پیریفورمیس، امکان بازیابی توان و بهبود را فراهم خواهد نمود.

گرما درمانی روشی موثر در کمک به کاهش درد ناشی از سندروم پیریفورمیس است. همچنین گرما درمانی روشی موثر در گرم کردن عضلات پیش از کشش آنها است. از اعمال پد های حرارتی بر نواحی متاثر یا دوش آب گرم به منظور پوشش نقاط بیشتر به طور همزمان استفاده نمایید.

درمان سندرم پیرفورمیس

قرار دادن یخ پس از تمرین می ‌تواند روش موثری در کاهش درد و تورم همراه سندروم پیریفورمیس به شمار رود. به منظور استفاده از یخ، آن را در بسته ای قرار دهید و یک تکه پارچه یا حوله به دور آن بپیچید. سپس آن را بر روی قسمتی که بیشترین درد را در آن احساس می ‌کنید، قرار دهید. بسته یخ را به همین صورت به مدت 20 دقیقه قرار دهید و سپس آن را بردارید. برای انجام دوباره آن، حداقل دو ساعت صبر کنید.

داروی غیر استروئیدی ضد التهاب به کاهش درد و تورم کمک خواهد نمود. آن ها عموما در درمان درد و التهاب ناشی از سندروم پیریفورمیس توصیه می ‌شوند. از جمله دارو های NSAID شایع می ‌توان به آسپیرین، ایبوپروفن (موترین و ادویل)، و ناپروکسن اشاره نمود. پیش از استفاده از NSAIDها با پزشک خود مشورت کنید. آن ها ممکن است تداخلی با دیگر دارو های مصرفی و یا شرایط پزشکی دیگری ایجاد نمایند. اگر NSAIDها مسکن مناسبی نبودند، ممکن است شل کننده های عضلانی از سوی پزشک تجویز شود. از آن ها مطابق دستور العمل استفاده نمایید.

اگر با درد پیوسته در ناحیه پیریفورمیس مواجه بودید، با پزشک راجع به تزریق موضعی موادی همچون استروئید، بی حسی، استروئید یا بوتاکس صحبت کنید. تزریق بی حسی هایی همچون لیدوکائین و بوپیواکائین که مستقیما به نقطه ماشه ای تزریق می ‌شود، در 85 درصد موارد با همراهی فیزیوتراپی به نتایج خوبی خواهد رسید. اگر تزریق موضعی بی حسی موجب کاهش درد نشد، ممکن است توصیه پزشک به تزریق استروئید یا سم بوتولینیوم نوع A (بوتاکس) باشد که هر دو نتایج بسیار خوبی در کاهش درد عضلانی از خود نشان داده اند.

1. تزریق به عضله پیرفورمیس: در مواردی که درد بیمار با اقدامات فوق درمان نشود تزریق داروی بی حس در محل درد در ناحیه باسن ممکن است کمک کننده باشد. یک بی حس کننده موضعی و کورتیکواستروئید ممکن است مستقیماً به عضله پیریفورمیس تزریق شود تا به کاهش اسپاسم و درد کمک کند.
  2. تزریق بوتاکس: برای اسپاسم مداوم پیریفورمیس که به درمان با تزریق بیحس کننده/کورتیکواستروئید مقاوم است، می توان از تزریق سم بوتولینوم استفاده کرد.سم بوتولینیم که به نام بوتاکس نیز معروف است به عنوان یک عامل تضعیف کننده عضلات شناخته می شود ، ممکن است مفید باشد. هدف از تزریق بوتاکس کمک به شل شدن عضله و کمک به کاهش فشار روی عصب سیاتیک است.

پزشک می ‌توانند یک برنامه سفارشی شامل تمرینات کششی با دامنه حرکتی مناسب برای کمک به کشش عضلات و کاهش اسپاسم تدارک ببینند.

ماساژ عمیق توسط یک متخصص طب فیزیکی یا متخصص واجد شرایط دیگر با افزایش جریان خون به ناحیه و کاهش اسپاسم عضلانی باعث بهبودی می ‌شوند.

جراحی لیزری دیسک یکی از جدیدترین روشهایی است که برای درمان مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن ، از قبیل بیرون زدگی و تنگی کانال نخاعی ، بدون نیاز به برش های بزرگ جراحی باز و به صورت سرپایی، در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.