صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با کمر / آرتروز کمر چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتروز کمر چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتروز کمر نوعی بیماری مزمن است که اغلب در ستون فقرات افراد بروز پیدا می کند. این بیماری در دسته بیماری های تحلیل رونده قرار می گیرد و با احساس درد شدید در ناحیه کمر و مهره ها و استخوان ها همراه است. اغلب این عارضه در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده می شود اما در موارد نادر ممکن است در سنین پایین تر نیز مشاهده شود. شیوع این بیماری در بین زنان به شکل محسوسی بیشتر از مردان و در واقع حدودا دو برابر مردان است.

در کلینیک درمان درد دکتر بننفشه ولییان، درمان اختصاصی آرتروز کمر ابتدا با تزریق ، و در صورت عدم پاسخ دهی مناسب این روش، با بکارگیری امواج رادیوفرکوئنسی جهت آر اف مفاصل کمر انجام می شود. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علائم آرتروز کمر

شایع ترین علامت آرتروز درد در ناحیه مفاصل و مهره های کمر و ستون فقرات به ویژه صبح ها به هنگام خروج از تخت خواب است. البته این بیماری در همه افراد علائم ندارد یا علائم آن چندان محسوس نیست. درد مزمن و مداوم، سفتی در ناحیه عضلات و ... از جمله علائم این بیماری شایع است. درد آرتروز غالبا از بین نمی رود و در قسمت پایین کمر شدید تر است‌. ممکن است آرتروز با عارضه های دیگری مثل دیسک دژنراتیو و تنگی نخاع همراه باشد که در آن صورت علائم جدی تر بروز پیدا می کنند. بی حسی و سوزش و ضعف دست و پاها، کمر درد شدید و ناتوان کننده، سوزن سوزن شدن و تیر کشیدن دست و پاها، اختلال در عملکرد مثانه و روده ها و... از جمله این علائم است.

عوامل موثر در بروز آرتروز کمر

آرتروز به علت پارگی و یا ساییدگی مفاصل دررفته کمر ایجاد می شود. چون این مفاصل همواره در حال حرکت هستند و به یکدیگر ساییده می شوند در طول زمان این مشکلات را پدید می آورند. کسانی که قبلا دچار در رفتگی مفاصل شده اند، همچنین کسانی که کارهای سخت و سنگین انجام می دهند یا مدام در حالت نشسته یا ایستاده اند بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این عارضه قرار می گیرند. علاوه بر این ها مسئله وزن نیز بسیار حائز اهمیت است. افرادی که وزن بالایی دارند اغلب در سنین بالاتر با آرتروز مواجه می شوند. وزن زیاد و سنگینی بدن به مرور زمان باعث تغییر آناتومی بدن و شکل نرمال مهره ها و استخوان های بدن می شود که این مسئله می تواند زمینه ساز بروز آرتروز در فرد شود. آسیب دیدگی مفاصل در سوانح رانندگی، ورزش های مختلف مثل کوه نوردی و... و یا بلند کردن اشیا و اجسام سنگین نیز از عوامل موثر در ظهور آرتروز محسوب می شوند. همچنین بالا رفتن سن نیز باعث می شود فرد بیش از پیش در معرض خطر درگیری با آرتروز قرار بگیرد.

آرتروز کمر

آرتروز کمر چگونه درمان می شود؟

روش های مختلف و متنوعی برای درمان آرتروز وجود دارد. این بیماری مزمن که امروره نیز بسیار فراگیر شده است می تواند در صورت بی توجهی و عدم اقدام به درمان پیشرفت کند و حتی مانع انجام اعمال روزمره، قدم زدن، استراحت و... شود. از این رو درمان این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن با مراجعه به متخصص و پزشک معالج ضرورت بسیار زیادی دارد. درمان آرتروز از طریق تزریق مفاصل فاست یکی از رایج ترین روش های درمانی است.

درمان غیر جراحی آرتریت مفصل ران ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

1. داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن.
  2. کورتیکواستروئیدها، تزریق برای جلوگیری از التهاب در مفصل.
  3. فیزیوتراپی یا برنامه های ورزشی برای بهبود انعطاف پذیری، افزایش قدرت و حفظ تون عضلات. شنا، به ویژه، یک ورزش عالی برای مبتلایان به آرتریت است.
  4. برخی از انواع آرتریت ممکن است به دسته های جدیدی از داروهای شناخته شده به عنوان داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده علائم (SMARDs) و داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) پاسخ دهند. اینها داروهای جدید قدرتمندی هستند که برای همه مبتلایان به آرتریت مناسب نیستند.
  5. وسایلی مانند عصا یا واکر برای سهولت و ایمن تر کردن راه رفتن شما.

اصلاح شیوه زندگی همچنین می تواند به کاهش علائم آرتریت مفصل ران کمک کند که این شامل:

1. حفظ وزن سالم (و کاهش وزن در صورت لزوم)
  2. مدیریت مناسب درد
  3. تغییر فعالیت ها برای به حداقل رساندن استرس روی لگن
  4. ورزش برای تقویت قدرت
  5. درمان جراحی

بسیاری از افراد مبتلا به آرتریت مفصل ران کاندید عمل جراحی هستند. جراحی می تواند به کاهش درد، بهبود کیفیت زندگی و بهبود توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره با محدودیت کمتر یا بدون محدودیت کمک کند.

اگر مفصل ران به شدت آسیب دیده باشد، تعویض کامل لگن ممکن است مناسب باشد جراحی استئوتومی ممکن است در موارد کمتر شدید مناسب باشد. جراحی استئوتومی لگن سطوح مفصلی را برش داده و تغییر موقعیت می دهد به گونه ای که به قسمت سالم مفصل ران اجازه می دهد بیشتر وزن بدن را تحمل کند. تنها گروه منتخبی از بیماران کاندید جراحی استئوتومی هستند. اگر شما کاندید مناسبی برای جراحی لگن هستید، خطرات و مزایای گزینه های جراحی شما مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ملاحظات مهم برای افراد مبتلا به آرتریت لگن

هیچ درمانی برای آرتریت وجود ندارد. به طور معمول، به تدریج شروع می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. در نهایت، تمام اشکال آرتریت مفصل ران ممکن است برای همیشه به مفصل ران آسیب برساند. در حالی که استئوآرتریت در افراد مسن شایع تر است، اشکالی از آرتریت وجود دارد که افراد جوان تر را تحت تاثیر قرار می دهد. خوشبختانه، کارهایی وجود دارد که می توان برای به حداقل رساندن اثر آرتریت انجام داد، و ما خوشحالیم که در مورد این گزینه صحبت می کنیم.

آمار آرتریت:

1. 22 درصد از جمعیت ایالات متحده در سال 2010 نوعی از آرتریت را گزارش کردند
  2. در میان بزرگسالان بالای 65 سال، 50 درصد به نوعی آرتریت مبتلا هستند
  3. شایع ترین شکل آرتریت، آرتروز است
  4. کاهش وزن تنها 11 پوندی می تواند خطر ابتلا به آرتریت زانو را تا 50 درصد کاهش دهد.
  5. از میان افراد در سن کار (18 تا 64 سال)، یک سوم از افرادی که به آرتریت مبتلا بودند، توانایی کار خود را محدود کرده بودند.

نتیجه

آرتروز کمر از سری بیماری های تحلیل رونده است که در قسمت کمر و ستون فقرات و عضلات و مفاصل این ناحیه ایجاد درد شدید و گاهی اوقات ناتوان کننده می کند. اضافه وزن، آسیب دیدگی کمر، کار سنگین و... از عوامل موثر در بروز این عارضه می باشند. آرتروز کمر به روش های متعددی قابل درمان و کنترل است که یکی از بهترین و رایج ترین آن ها تزریق به مفاصل فاست است که باعث کاهش محسوس درد در ناحیه کمر و ستون فقرات می شود.

جراحی لیزری یکی از جدیدترین روشهایی است که برای درمان مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن ، از قبیل بیرون زدگی و تنگی کانال نخاعی ، بدون نیاز به برش های بزرگ جراحی باز و به صورت سرپایی، در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.