صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بلوک عصبی / بلوک مفصل فاست (facet block) چیست؟

بلوک مفصل فاست (facet block) چیست؟

بلوک عصبی مفاصل فاستدر اتاق عمل و تحت مشاهده مستقیم با فلوروسکوپ انجام می شود. بیمار به صورت سرپایی بستری شده و تحت بی حسی موضعی مقدار بسیار کمر داروی بی حس کننده در مفصل تزریق می شود.در صورتی که کمر درد مربوط به درد این مفصل باشد با انجام این کار درد بهبود می یابد. استفاده از استروئید به همراه این دارو سبب ایجاد اثر درمانی در التهاب مزمن این مفصل می شود.استفاده از فلوروسکوپ در انجام این کار سبب عدم ایجاد عوارض و دقت در انجام عمل می شود. بهترین و موثرترین روش این کار انجام آن توسط متخصص درد و تحت فلوروسکوپی می باشد.

بلوک عصبی مفاصل فاست، یکی از روشهای درمان اختصاصی برخی از دردهای گردن و کمر است که در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان قابل انجام می باشد. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

سندروم مفصل فاست چیست؟

ستون فقرات انسان از 24 مهره تشکیل شده است. این مهره ها بر روی هم قرار دارند. قسمت اصلی این مهره های ستون فقرات را جسم مهره می نامند که یک حلقه استخوانی هم پشت آن قرار دارد. قرار گرفتن حلقه های استخوانی روی هم کانالی به نام کانال ستون مهره را یا کانال اسپینال را به وجود می آورد که نخاع درون آن قرار گرفته است. حلقه های استخوان پشت جسم مهره با کمک مفصلی به نام مفصل فاست به هم متصل می شوند. مفاصل فاست در قسمت ستون فقرات کمک می کنند که کمر انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد و فرد به راحتی بتواند خم شود و بچرخد.
سطح مفصل فاست مانند تمامی مفاصل دیگر بدن پوشیده از غضروف است و به همین دلیل ممکن است دچار آرتریت و درد شود. اگر این مفاصل دچار درد یا ورم شود، اختلالی به نام سندرم مفصل فاست (Facet Joint Syndrome) به وجود می آید.

بلوک مفصل فاست (facet block) چیست؟

درمان قطعی سندروم مفاصل فاست چیست؟

برای درمان درد مفاصل هم روش جراحی و هم غیر جراحی وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک می پردازیم:

درمان آرتروز مفصل فاست بدون جراحی

زمانی که به جراح ستون فقرات مراجعه می کنید، با بررسی میزان مشکل ممکن است به کمک ورزش های اصلاحی و توصیه های لازم برای تغییر شیوه و عادت های زندگی به کاهش درد کمک کند. رعایت موارد زیر به کاهش درد مفاصل کمک می کند:

1. کنترل وزن و کاهش آن
  2. اصلاح وضعیت ایستادن فرد
  3. قرار دادن ستون فقرات در وضعیت مناسب
  4. مراجعه به فیزیوتراپی برای اصلاح راه رفتن و یا استفاده از امواج فراصورت و تحریک الکلتریکی برای کاهش درد.

مداخلات فیزیوتراپی مانند :

درمان آرتروز مفصل فاست با جراحی

اگر گزینه های غیر جراحی در بهبود درد تاثیری نداشته باشد، متخصص ناگزیر است تا با جراحی مفاصل فاست این مشکل را درمان کند. این جراحی معمولاً با فیوژن (متصل کردن مفاصل به یکدیگر برای حفاظت و پایداری ستون فقرات) انجام می شود. در واقع، جراح در طول ستون فقرات پیچ هایی را قرار می دهد تا اتصال ایجاد شود. این عمل باید حتماً نزد بهترین جراح ستون فقرات انجام شود زیرا به مهارت پزشک و تخصص او نیاز دارد.
بهترین جراح ستون فقرات تهران برای درمان سندرم مفصل فاست
جراحی ستون فقرات و استخوان از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا حساسیت این جراحی ها بالاست و در صورتی که خطایی رخ بدهد، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به فرد وارد کند. برای انتخاب بهترین جراح مغز و ستون فقرات موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

دارو

اگر دچار درد حاد هستید، ممکن است پزشک شما به‌منظور کاهش درد، التهاب و یا اسپاسم عضلانی تعدادی دارو برای شما در نظر بگیرد. مصرف این دارو ها برای بیش از یک هفته لازم است. اگر درد همچنان ادامه یابد، باید تشخیص انجام‌ شده و دارو های تجویز شده را بررسی کرد. پزشک شما باید در هرگونه تصمیم‌ گیری در مورد مصرف دارو ها نقش داشته باشد زیرا این تصمیمات بسته به شرایط فردی، متفاوت خواهد بود.

در کلینیک درمان درد دکتر بنفشه ولییان، از روشهایی مانند دارو درمانی، لیزر پرتوان و فیزیوتراپی برای درمان خشکی و اسپاسم عضلات گردن استفاده می‌شود. این روشها تا حد زیادی به بهبود گرفتگی در این ناحیه کمک کرده و در زمان کوتاهی به درمان می انجامد. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.