صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با کمر / چه عواملی موجب درد پایین کمر می شود؟

چه عواملی موجب درد پایین کمر می شود؟

درد پایین کمر ممکن است مربوط به استخوان‌ها (مهره‌های کمر)، دیسک‌های بین مهره‌ها، رباط اطراف ستون فقرات و دیسک‌ها، عصب‌ها و طناب نخاعی، عضلات کمر، اندام‌های داخلی لگن و یا پوست نواحی پایین کمر باشد.
کمردرد یک درد بسیار شایع و گسترده در سرتاسر دنیا است. اگر چه کمردرد در هر سنی ممکن است ایجاد شود اما در بزرگسالان بالای ۳۵ سال بیشتر شایع است.

اغلب افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار کمر درد می‌شوند. دردهای ناحیه کمر به هر علتی که باشد؛ میتواند ناتوان کننده و زجر آور باشد در حدی که زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه در کلینیک های درد روشهای کم تهاجمی مانند بلوک عصبی و جراحی لیزری دیسک برای درمان کمر درد اعمال می‌شود که با کمترین عوارض، نتایج درخشانی به همراه دارد. شما با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی درد دکتر بنفشه ولییان نیز می‌توانید با حداقل عوارض، بهبودی رضایت بخشی را در درمان انواع کمر درد تجربه نمایید . لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

دلایل، علائم و نشانه‌های کمردرد

شایع‌ترین دلایل کمردرد عبارتند از :

مهم‌ترین عوامل کمردرد که نیازمند مراجعه به پزشک هستند:

پارگی دیسک هر مهره در ستون فقرات توسط دو دیسک بالا و پایین حمایت می‌شود. در صورتی که دیسک پاره شود، فشار زیادی بر عصب‌ها وارد شده و کمردرد اتفاق می‌افتد. بیرون زدن دیسک (فتق دیسک) به همان شکلی که پارگی دیسک عمل می‌کند، باعث افزایش فشار بر عصب‌ها و درد می‌شود.
سیاتیک درد تیز کشنده که از پایین کمر یا باسن به پا می‌زند. ممکن است درد سیاتیک در اثر بیرون زدن دیسک اتفاق افتاده باشد که فشار زیادی بر عصب سیاتیک وارد می‌کند.
آرتروز بیماران آرتروز در مفاصل ران و کمر دچار مشکل می‌شوند. در برخی موارد تنگی کانال نخاع ممکن است وجود داشته باشد. در تنگی کانال نخاع فضای پیرامون طناب نخاعی باریک و تنگ است.
انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات در صورتی که انحنای ستون فقرات غیر معمول باشد احتمال بروز کمردرد وجود دارد. از جمله موارد آن می‌توان به اسکولیوز یا کج پشتی (scoliosis) اشاره کرد که در آن ستون فقرات به یک طرف انحنا دارد و کیفوزکه آن را به قوز یا گوژپشتی می‌شناسیم.
پوکی استخوان استخوان‌ها از جمله استخوان مهره‌های کمر در پوکی استخوان شکننده و متخلخل می‌شوند و در نتیجه احتمال شکستگی‌های فشاری در آن‌ها افزایش می‌یابد.

درد پایین کمر

برخی عوامل کمردرد که نیازمند درمان فوری و اورژانسی هستند:

عوامل زمینه ساز کمردرد

درد پایین کمر سمت راست

درد‌هایی که در پایین کمر سمت راست دیده می‌شوند ، معمولاً به علت پارگی دیسک در سمت راست می‌باشد و در تنگی‌های کانال نخاعی نیز با اینکه تنگی کانال نخاعی نیز معمولاً سوراخ‌های بین مهره‌ای در دو طرف تنگ می‌شود اما علائم ممکن است در طرف راست درد کمر و سیاتیک ام علائم ممکن است در طرف راست دیده شود.

پیشگیری از کمردرد

همان طور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است، روش‌های بسیاری هستند که می‌توانند موجب شوند تا به این بیماری مبتلا نشویم، که عبارت است از:

کمردرد گذرا

هر زمان کمر با دردهای شدید و ناگهانی همراه باشد، به این نوع از درد کمر، گذرا می‌گویند که ناشی از حرکات و کشیدگی‌های نامناسب ایجاد می‌شود.

کمردرد حاد

دردهای کمر حاد ناشی از قرار گرفتن کمر در وضعیت‌های نامناسب، ضربه و خم شدن‌های طولانی می‌باشد. به طور معمول این نوع از دردهای کمر از یک ماه کم‌تر خواهد بود.

کمردرد مزمن

این نوع از دردهای کمر بیش از یک ماه به طول خواهد انجامید و نسبت به درمان مقاوم می‌باشد.

شایع‌ترین بیماری‌های کمر

همان طور که می دانید از میان بیماری های کمر چند مورد آن‌ها شیوع بیشتری داشته و اکثریت افراد به آن مبتلا شده‌اند و آن را تجربه کرده‌اند که عبارت است از: دیسک کمر ، سیاتیک ، ضربه شدید می‌باشد.

در نهایت کمردرد می‌تواند از یک مورد بسیار ابتدایی و ساده تا پیچیده برای بیمار باشد. به همین خاطر کمردردهای خود را ساده نگیرید و در صورت ابتلا به این بیماری به کلینیک‌های درد مراجعه نمایید تا اقدامات لازم تشخیصی و درمانی صورت گیرد و بر حسب اینکه کدام ارگان درگیر است و نوع کمردرد چیست درمان‌های غیرتهاجمی و نیمه تهاجمی انجام می‌شود.
در صورتی که شدت بیماری بیشتر شود حتما بایستی به جراح معرفی شود تا عمل‌های جراحی برای او انجام شود. به هر حال در صورتی که کمر درد دارید با توجه به اینکه کلینیک‌های درد راه اندازی شده اند، به راحتی می‌توان نوع کمردرد را تشخیص داد که درد از چه نوعی است و چه نوع درمانی را نیاز خواهد داشت. به این معنا که تشخیص داده شود که فرد نیاز به درمان های غیر تهاجمی دارد یا اینکه نیاز به درمان‌های نیمه تهاجمی خواهد داشت.
درمان کمر درد در کلینیک‌های درد به صورتی است که فردا نیازمند متحمل هزینه های بالا نخواهد بود و همچنین نیازی به بستری و بیهوشی نیست در عین حال سلامتی که مهم‌ترین فاکتور هست حفظ می‌شود.
در نهایت ممکن است درمان با کمک جراحی صورت گیرد که این روش درمان در کلینیک‌های درد امکان پذیر نخواهد بود، که در چنین شرایطی فرد می‌بایست به جراح مراجعه نمایید.

در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان، از ورشهای متعددی، بسته به علت درد در پا، برای درمان انواع پا درد استفاده می‌شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.