صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بلوک عصبی / بلوک عصبی و تزریق ترانسفورمینال دیسک کمر

بلوک عصبی و تزریق ترانسفورمینال دیسک کمر

بلوک ترانسفورمینال علاوه بر تسکین درد، جنبه تشخیصی نیز دارد. در واقع زمانی که پزشک نمی‌تواند به‌طور دقیق منبع درد را تشخیص دهد، این روش را برای بیمار در نظر می‌گیرد.
ریشه عصبی که منجر به درد می‌شود، با این روش قابل تشخیص خواهد بود. کسانی که این روش درمان برایشان به کار برده می‌شود، ممکن است به‌طور موقتی تسکین درد را تجربه کنند و مجدد لازم به تزریق داشته باشند. در برخی دیگر درد به‌صورت دائمی برطرف می‌شود.

از بلوک عصبی می توان برای درمان بیماری های مزمنی مانند آرتروز ، فتق دیسک ، التهاب دیسک ، پارگی دیسک ، تنگی کانال نخاعی ، درگیری عصب سیاتیک و ... استفاده کرد . بلوک عصبی همچنین برای تشخیص به کار گرفته می شود . به این صورت که پزشک داروی بی حسی را در اطراف یک عصب خاص یا مفصل نخاع تزریق می کند . اگر درد بیمار تسکین پیدا کند ، آن عصب یا مفصل منبع درد است . اگر درد بیمار تسکین پیدا نکند ، پزشک به دنبال منبع دیگری برای درد خواهد بود . انجام بلوک عصبی توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 - 021 | 22896225 - 021 | 09029266688 اقدام فرمایید.

تزریق ترانسفورمینال به تسکین درد ناشی از ابتلا به سیاتیک ، دیسک کمر یا مشکلات دیگر کمر در پایین کمر، پاها و ساق پا کمک می‌کند. شما عصب‌هایی دارید که از نخاع شروع شده و به پاها می‌رسند. زمانی که ریشه یکی از این عصب‌ها (انتهای عصب و نزدیک‌ترین قسمت به نخاع) به دلیل آسیب‌دیدگی دیسک یا مشکلات دیگر تحریک شده و ملتهب می‌شود باعث بروز دردی می‌شود که از کمر شروع شده و به سمت ساق پا و پایین پا گسترش می‌یابد. تزریق استروئید ممکن است به کاهش این درد و التهاب کمک کند. این داروها در کمر و در قسمت بین ستون فقرات و نخاع تزریق می‌شوند.

عوارض بلوک عصبی دیسک کمر

این روش درمانی ممکن است همانند دیگر تزریق‌ها، عارضه‌هایی را به همراه داشته باشد. عارضه‌هایی که از طریق این نوع بلوک ایجاد می‌شود، نادر است؛ چراکه، تزریق با هدایت اشعه ایکس برای بیمار انجام می‌گیرد. همچنین در صورت ایجاد عارضه، سریعا برطرف می‌شود. در ادامه هر یک از عارضه‌های احتمالی را برای شما ذکر خواهیم کرد:

درمان دیسک کمر با تزریق ترانسفورمینال

تزریق ترانسفورمینال یک روش کم تهاجمی است که می‌تواند کمردرد ناشی از دیسک را کاهش دهد، بنابراین بیماران نیازی به جراحی باز ندارند.

تزریق ترانسفورمینال دیسک کمر

آیا تزریق ترانسفورمینال برای من مناسب است؟

تزریق ترانسفورمینال در صورتی که درد کمر یا درد پای شما بیش از چهار هفته طول کشیده باشد یا تشدید شده باشد یا روش‌های درمانی دیگر مانند فیزیوتراپی مؤثر واقع نشوند انجام می‌شود.

تزریق ترانسفورمینال چقدر موثر است؟

برخی از بیماران حدود 30 دقیقه پس از تزریق تسکین درد را گزارش می‌دهند؛ اما، ممکن است چند ساعت پس از رفع بی حسی درد را دو چندان احساس کنند. تسکین درد معمولا طی دو الی سه روز تا زمانی که تزریق استروئیدی اثر کند، از سوی بیماران گزارش می‌شود.
مدت زمان تسکین درد برای هر بیمار متفاوت است، تسکین برای برخی از افراد پس از تزریق ترانسفورمینال چند ماه یا حتی ممکن است به‌صورت دائمی ادامه داشته باشد. در صورت نیاز به تزریق مجدد، طی زمانی که پزشک تعیین می‌کند، می‌بایست تزریق انجام گیرد.

تزریق ترانسفورمینال برای چه افرادی انجام می‌گیرد؟

اگر درد بیش از 4 هفته ادامه داشته باشد و با هیچ روش درمان ابتدایی از جمله مصرف دارو تسکین پیدا نکند، تزریق ترانسفورمینال را برای تشخیص درد و درمان برای شما در نظر می‌گیرند. زمانی که به پزشک فوق تخصص درد مراجعه می‌کنید، پزشک سعی بر آن دارد که تا حد امکان دردهای شما را به روش‌های غیر جراحی درمان کند. تزریق ترانسفورمینال یکی از این روش‌های درمانی موثر است که بسته به شرایط بیمار انجام می‌گیرد، علاوه بر این روش درمانی اقدامات نیمه تهاجمی دیگر مانند درمان سیاتیک بدون جراحی، درمان دیسک بدون جراحی، آندوسکوپی دیسک کمر و … انجام می‌شود.

چه افرادی کاندیدای خوبی برای تزریق ترانسفورمینال نیستند؟

با وجود اینکه تزریق ترانسفورمینال روش درمانی خوبی جهت درمان کمردرد برای برخی از افراد است؛ اما، قطعا همانند دیگر روش‌های درمانی محدودیت‌هایی دارد، در ادامه افرادی که کاندیدای خوبی برای این نوع تزریق نیستند را برای شما ذکر خواهیم کرد:

1. اگر بیمار از داروی رقیق‌کننده خون استفاده کند.
  2. بیمار دچار عفونت فعال باشد.
  3. بیمار دیابت یا بیماری قلبی غیر کنترل شده داشته باشد.
  4. گاهی ممکن است تزریق برای این دسته از افراد به تعویق بیفتد یا به‌طور کلی شرایطی برای انجام تزریق نداشته باشند.

توصیه‌هایی که باید پس از تزریق توجه داشته باشید

پس از آن‌که تزریق برای بیماران انجام می‌گیرد، می‌توانند به خانه بازگردند. از آنجایی که این تزریق تحت بی حسی موضعی برای بیمار انجام می‌گیرد، توصیه می‌شود جهت بازگشت به خانه رانندگی نکنند، می‌بایست دوست یا خانواده بیمار را همراهی کند. همچنین توصیه می‌شود به مدت یک الی دو روز استراحت کنند، سپس می‌توانند بدون هیچ مشکلی به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

آیا تزریق ترانسفورمینال درد دارد؟

در طی این تزریق سوزن از راه پوست به بافت‌های عمیق‌تری وارد می‌شود، که طبیعتا درد خواهد داشت؛ اما، برای این که بیماران طی تزریق دردی نداشته باشند، از بی حسی موضعی جهت بی‌دردی حین درمان استفاده می‌کنند. در نهایت نگران درد نباشید. شما ممکن است تنها فشار ناشی از وارد شدن سوزن را احساس کنید.

آماده شدن برای تزریق ترانسفورمینال دیسک کمر

اگر تب دارید، تحت درمان با آنتی بیوتیک هستید، به هرگونه بیماری مبتلا هستید یا در چهار هفته گذشته در بیمارستان بستری شده‌اید باید به پزشک اطلاع دهید. شما در روز انجام این فرایند باید سالم باشید و آنتی بیوتیک مصرف نکرده باشید. همچنین در هنگام انجام فرایند نباید باردار باشید. شب قبل از تزریق در ستون فقرات آزمایش ادرار بارداری بدهید و نتایج را قبل از عمل به پرستار بدهید. قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس (که حین فرایندهای مرتبط با ستون فقرات انجام می‌شوند) باعث ایجاد نقص‌های مادرزادی و احتمالاً سقط جنین می‌شود. اگر شک دارید، انجام این فرایند را تا زمانی که نسبت به بارداری خود مطمئن شوید کنسل کنید.

تزریق کورتیکوستروئید ، کاربرد فراوانی برای کاهش و بهبود انواع دردها و بیماریها، از جمله دردهای ستون فقرات و کمر، همچنین آرتروز دارد. این تزریق در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان تحت هدایت سونوگرافی قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 - 021 | 22896225 - 021 | 09029266688 اقدام فرمایید.