سندرم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال که به آن فشردگی عصب مدیان نیز می‌گویند، وضعیتی است که باعث بی‌حسی، گزگز یا ضعف در دست شما می‌شود. این سندروم به دلیل فشار روی عصب مدیان شما اتفاق می‌افتد که از طول بازوی شما عبور می‌کند، از یک گذرگاه در مچ دست شما به نام تونل کارپال می‌گذرد و به دست شما ختم می‌شود. عصب مدیان حرکت و احساس شست و حرکت تمام انگشتان شما به جز انگشت کوچک را کنترل می‌کند.

تزریق کورتیکوستروئید ، کاربرد فراوانی برای کاهش و بهبود انواع دردها و بیماریها دارد که یکی از آنها سندروم تونل کارپل مچ دست است. این تزریق در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان تحت هدایت سونوگرافی قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت مشاوره و دریافت نوبت از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علائم سندروم تونل کارپال:

علائم سندروم کارپال عبارتند از:

همانطور که سندروم تونل کارپال بدتر می‌شود، ممکن است قدرت گرفتن کمتری داشته باشید زیرا ماهیچه‌های دست شما کوچک می‌شوند. همچنین درد و گرفتگی عضلات بیشتری خواهید داشت.
عصب مدیان شما به دلیل تحریک یا فشار اطراف آن نمی‌تواند آنطور که باید کار کند. این امر منجر به موارد زیر می‌شود:

سندرم تونل کارپال
علل سندروم تونل کارپال:

اغلب، مردم نمی‌دانند چه چیزی باعث سندروم تونل کارپال آن‌ها شده است. می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

عوامل خطرساز سندروم تونل کارپال:

خطر ابتلا به سندروم تونل کارپال افزایش پیدا می‌کند، اگر شما:

1. زن هستید. زنان سه برابر بیشتر از مردان به آن مبتلا می‌شوند. ممکن است به این دلیل باشد که آن‌ها تمایل دارند تونل‌های کارپال کوچک‌تری داشته باشند.
  2. یک عضو خانواده با تونل کارپال کوچک داشته باشید.
  3. شغلی داشته باشید که در آن حرکات یکسانی را با بازو، دست یا مچ دست خود انجام می‌دهید، مانند کارگر خط مونتاژ، فاضلاب یا بافندگی، نانوا، صندوقدار، آرایشگر یا نوازنده
  4. شکستگی یا دررفتگی مچ دست

نحوه تشخیص سندرم تونل کارپال:

پزشک شما ممکن است به سمت کف مچ دست شما ضربه بزند، آزمایشی به نام علامت تینل یا مچ دست شما را با بازوهای دراز شده به طور کامل خم کند. آن‌ها همچنین ممکن است آزمایشاتی از جمله:

درمان سندروم تونل کارپال:

درمان شما به علائم و میزان پیشرفت بیماری شما بستگی دارد. شاید نیاز پیدا کنید:

اگر حرکات تکراری باعث علائم شما می‌شود، بیشتر اوقات استراحت کنید یا فعالیتی را که باعث درد شما می‌شود، کمتر انجام دهید.

حرکات کششی یا تقویتی می‌تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند. تمرینات سر خوردن عصب می‌تواند به حرکت بهتر عصب در داخل تونل کارپال شما کمک کند.

ممکن است پزشک به شما بگوید که برای جلوگیری از حرکت مچ دست و کاهش فشار روی اعصاب، از بریس استفاده کنید. می‌توانید شب‌ها بپوشید تا به خلاص شدن از شر آن بی‌حسی یا گزگز کمک کنید. این می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و به عصب مدیان خود استراحت دهید.

پزشک شما ممکن است داروهای ضدالتهابی یا استروئیدی برای مهار تورم به شما بدهد.

تزریق کورتیکوستروئید برای افرادی که دچار گرفتگی تول کارپل مچ دست شده اند؛ موجب بهبود علائم شود که این بهبودی با کاهش تورم عصب مدین، فلکسور رتیناکولوم و سطح مقطع عصب همراه است.

اگر هیچ یک از این درمان‌ها مؤثر نبود، ممکن است عملی به نام آزادسازی تونل کارپال انجام دهید که اندازه تونل را افزایش می‌دهد و فشار روی عصب شما را کاهش می‌دهد.

عوارض سندروم تونل کارپال:

اگر سندروم تونل کارپال دارید و آن را درمان نکنید، علائم ممکن است به مدت طولانی ادامه داشته باشد و بدتر شود. آن‌ها همچنین می‌توانند بروند و سپس برگردند. هنگامی که به موقع تشخیص داده می‌شود، درمان آن آسان‌تر است. شما می‌توانید از آسیب دائمی عضله جلوگیری کرده و دست خود را همانطور که باید کار کند، سالم نگه دارید.

پیشگیری از سندروم تونل کارپال:

برای جلوگیری از سندروم تونل کارپال، سعی کنید موارد زیر را انجام دهید:

جراحی لیزری یکی از جدیدترین روشهایی است که برای درمان مشکلات دیسک کمر و دیسک گردن ، از قبیل بیرون زدگی و تنگی کانال نخاعی ، بدون نیاز به برش های بزرگ جراحی باز و به صورت سرپایی، در تهران توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.