صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب مرتبط با پا و زانو / سندروم پیریفورمیس از علل مهم درد پشت لگن و باسن

سندروم پیریفورمیس از علل مهم درد پشت لگن و باسن

در بسیاری از شرایط دردهای ناحیه لگن میتواند از سندروم پیریفورمیس باشد. در این سندروم که نام دیگرش می‌تواند درگیری‌های ریشه های سیاتیک یا تنه خود سیاتیک باشد، اختلالات در عضله پیریفورمیس سبب گیرافتادگی عصب شده و دردهای سیاتیکی را ایجاد می‌کند.

تزریق بوتاکس و کورتیکواستروئید جهت درمان درد پشت لگن و باسن با منشأ سندروم پیریفورمیس، توسط دکتر بنفشه ولییان، در کلینیک فوق تخصصی درد انجام می‌پذیرد. شما می توانید جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علائم سندروم پیریفورمیس چیست؟

بیماران با سندروم پیریفورمیس اختلالات متنوعی را میتوانند داشته باشند. از ایجاد سفتی در ناحیه لگن و باسن تا احساس پارستزی مورمورشدن و ایجاد التهاب و تورم در ناحیه و حتی فشار و سنگینی هنگام راه رفتن میباشد. اما به طور کلی درد حاصله از سندروم پیریفورمیس مطابق شکل زیر خواهد بود.

الگوی درد در سندروم پیریفورمیس

این درد همانطور که در شکل زیر مشاهده مینمایید از ناحیه گلوتئال ( باسن ) شروع شده و تا پشت زانو امتداد پیدا میکند.مهمترین علائم سندروم پیریفورمیس عبارتند از:

در این بیماران برخلاف سیاتیک واقعی اختلال عصبی در اندام تحتانی وجود ندارد. فشار موضعی به پشت باسن این بیماران دردناک است.در این بیماران وقتی بیمار در حالت درازکش به پشت قرار گرفته و کل اندام تحتانی بدون خم کردن زانو بالا برده میشود دردی در پشت لگن و باسن احساس میشود. وقتی از بیمار خواسته میشود ران را از محور مرکزی بدن دور کند و به خارج بچرخاند درد بیشتر میشود.
وقتی بیمار به پشت خوابیده است و ران او را به داخل میچرخانیم شدت درد بیشتر میشود. تست دیگر این است که بیمار در کنار تخت نشسته و پاها را از کنار تخت آویزان می‌کند.در این حال بالا بردن زانو موجب احساس در در پشت لگن و باسن می‌شود. سی‌تی اسکن و ام‌آر‌آی می‌تواند آسیب‌های عضله پیریفورمیس را نشان دهند.

سندروم پیریفورمیس

عوامل ایجاد کننده سندروم پیریفورمیس

سندروم پیریفورمیس بر اثر سفت شدن و کوتاه شدن عضله پیریفورمیس ایجاد می‌شود. نیروهای غیر متعادلی که به علت ورزش غیر اصولی و یا به علت تغییر در بیومکانیک لگن به این عضله وارد می‌گردند موجب می‌شود عضله سفت و غیر منعطف شده و در نتیجه به عصب سیاتیک که از کنار آن عبور می‌کند فشار وارد کرده و علائم بیماری ظاهر شوند.
گاهی اوقات هم به علت ضربات مستقیمی که به پشت باسن وارد می‌شود عضله پیریفورمیس آسیب دیده و درون آن خونریزی می‌کند و این خونریزی و چسبندگی‌هایی که بعد از آن بین عصب و عضله ایجاد می‌شود موجب فشار یا کشش به عصب شده و علائم بیماری را ظاهر می‌کند.سندروم پیریفورمیس در اسکی بازان، رانندگان ماشین‌های سنگین، تنیس و دوچرخه سواری طولانی مدت بیشتر دیده می‌شود.
به طور کلی طبق تقسیم بندی نیل و همکاران سندروم پیریفورمیس به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

1. تروما
2. توده ایسکمیک
3. اسپاسم عضلانی
4. تغییرات بیومکانیکی ناحیه لگن
5. نشستن‌های طولانی مدت روی سطوح سخت یا wallet neuritis
6. کوتاهی عضله
7. فعالیت بیش از حد عضله پیریفورمیس مانند راه رفتن‌های طولانی مدت
8. تریگر پوینت عضله پیریفورمیس
9. توده‌های چربی ناحیه ساکروایلیاک
10. تزریق‌های ناحیه
11. توده‌های کولورکتال
باشد.

درمان سندروم پیریفورمیس

تزریق در عضله پیریفورمیس

دارو درمانی سندروم پیریفورمیس

داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب به کاهش درد و تورم کمک خواهد نمود. آنها عموما در درمان درد و التهاب ناشی از سندروم پیریفورمیس توصیه می‌شوند. از جمله داروهای NSAID شایع می‌توان به آسپیرین، ایبوپروفن (موترین و ادویل)، و ناپروکسن اشاره نمود. پیش از استفاده از NSAID‌ها با پزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است تداخلی با دیگر داروهای مصرفی و یا شرایط پزشکی دیگری ایجاد نمایند. اگر NSAID‌ها مسکن مناسبی نبودند، ممکن است شل کننده های عضلانی از سوی پزشک تجویز شود. از آنها مطابق دستورالعمل استفاده نمایید.

فیزیوتراپی در ناحیه پیریفورمیس می‌تواند شامل موارد زیر باشد کهقابل اجرا و درمان می‌باشد :

مهم‌ترین قسمت درمان این بیماران انجام نرمش‌های کششی بر روی عضله پیریفورمیس است. مهم‌ترین نرمش‌های کششی عضله پیریفورمیس به صورت زیر انجام می‌شوند.

1. به پشت بر روی زمین بخوابید. زانوی راست خود را خم کرده به‌طوریکه کف پای راست شما بر روی زمین قرار گیرد. ساق و مچ پای چپ خود را بر روی ران راست قرار دهید.
  2. با هر دو دست ران راست را گرفته و به طرف شانه راست بکشید. در این حال باید در پشت باسن چپ خود احساس کشش خفیفی داشته باشید.
  3. این نرمش را می‌توانید با کشیدن زانوی چپ به طرف سینه خود هم انجام دهید. این حالت را ۳۰-۱۵ ثانیه حفظ کنید. پاها را به وضعیت اولیه برگردانده و همین کارها را برای پای مقابل انجام دهید.
  4. این حرکت را در اولین روز تمرین دو بار در روز و هر بار یک مرتبه انجام دهید. روز دوم هم دو بار در روز و هر بار دو مرتبه. روز سوم هم دو بار در روز و هر بار سه مرتبه. روز سی ام هم دو بار در روز و هر بار سی مرتبه انجام دهید.
  5. پس یک ماه طول می‌کشد تا بتوانید روزی دو مرتبه و هر بار سی مرتبه نرمش را انجام دهید. اگر در طول این سی روز احساس می‌کنید نرمش کمی شما را اذیت می‌کنید لزومی ندارد حتما روزی یکی به نرمش اضافه کنید.
  6. می‌تواند هر دو و یا هر سه روز یکی به تعداد نرمش ها اضافه کنید ولی به یاد داشته باشید هرگز روزی بیش از یکی به تعداد نرمش اضافه نکنید.
  7. ماه دوم تعداد را افزایش ندهید به‌صورتیکه هر روز دو بار و هر بار سی مرتبه نرمش را انجام دهید.
  8. تاثیر نرمش بتدریج در ماه دوم ظاهر می‌شود. عجله نکنید و قدری صبر داشته باشید. بتدریج علائم بهبودی ظاهر خواهد شد.
  9. این نرمش را می‌توان در حالت نشسته بر روی زمین یا نشسته بر روی یک صندلی هم انجام داد.

نرمش‌های کششی عضلات ایلیوپسواس، تنسور فاسیا لاتا، همسترینک و عضلات گلوتئال هم برای این بیماران مفید است. انجام اقدامات زیر توسط بیمار در منزل مفید است:

بیمار نباید به‌مدت زیاد یک جا بنشیند و باید هر ۲۰ دقیقه بلند شده و چند قدم راه برود. بیمار به مدت طولانی نباید رانندگی کند و هر ۲۰ دقیقه باید بایستد و چند دقیقه راه رفته و نرمش‌های کششی را انجام دهد.در مواردی که درد بیمار با اقدامات فوق درمان نشود تزریق داروی بی حس در محل درد در ناحیه باسن ممکن است کمک کننده باشد.به‌ندرت و در صورت عدم بهبودی بیمار بعد از انجام درمان‌های بالا ممکن است عمل جراحی به‌صورت بریدن محل اتصال عضله پیریفورمیس به استخوان بتواند درد بیمار را از بین ببرد.

نتایج درمانی در سندروم پیریفورمیس

نتایج درمانی در سندروم پیریفورمیس بسته به اینکه عارضه چقدر طولانی بوده و یا اینکه شرایط جسمی بیمار در چه مرحله‌ای قرار دارد و روش‌های درمانی متفاوت است.

از بلوک عصبی می توان برای درمان بیماری های مزمنی مانند آرتروز ، فتق دیسک ، التهاب دیسک ، پارگی دیسک ، تنگی کانال نخاعی ، درگیری عصب سیاتیک و ... استفاده کرد . بلوک عصبی همچنین برای تشخیص به کار گرفته می شود . به این صورت که پزشک داروی بی حسی را در اطراف یک عصب خاص یا مفصل نخاع تزریق می کند . اگر درد بیمار تسکین پیدا کند ، آن عصب یا مفصل منبع درد است . اگر درد بیمار تسکین پیدا نکند ، پزشک به دنبال منبع دیگری برای درد خواهد بود . انجام بلوک عصبی توسط دکتر بنفشه ولییان، فلوشیپ فوق تخصصی اینترونشنال درد انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با کلینیک دکتر ولییان و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.