صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / درد استخوان دنبالچه چیست؟

درد استخوان دنبالچه چیست؟

کوکسیدینیا دردی است که در دنبالچه احساس می‌شود. این آخرین استخوان در پایین ستون فقرات (دنبالچه) است. در صورت آسیب یا فشار به دنبالچه یا عضلات و رباط‌های اطراف ممکن است که به آن مبتلا شوید.
در بیشتر موارد، درد طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد، اما گاهی اوقات می‌تواند بسیار طولانی‌تر شود و به شدت بر توانایی شما برای انجام فعالیت‌های روزمره تأثیر بگذارد.

بلوک عصبی و تزریق کورتیکواستروئید از جمله اقداماتی است که در کلینیک فوق تخصصی درد دکتر بنفشه ولیان برای درمان درد شایع استخوان دنبالچه انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.

علائم درد استخوان دنبالچه:

علامت اصلی درد و حساسیت درست در ناحیه بالای باسن است. درد ممکن است:

علت درد استخوان دنباچه:

دنبالچه می‌تواند به طرق مختلف آسیب ببیند، اگرچه در بسیاری از موارد نمی‌توان علت آن را شناسایی کرد.
علل اصلی کوکسیدینیا عبارتند از:

زایمان:

زایمان یکی از شایع‌ترین علل کوکسیدینیا است. دنبالچه در اواخر بارداری انعطاف‌پذیرتر می‌شود. این به دنبالچه و بخشی از ستون فقرات در بالای آن اجازه می‌دهد تا هنگام زایمان خم شود. گاهی اوقات زایمان می‌تواند باعث کشیدگی بیش از حد عضلات و رباط‌های اطراف دنبالچه شود که این امر می‌تواند منجر به کوکسیدینیا شود.

آسیب دیدگی دنبالچه:

اگر ضربه شدیدی به پایه ستون فقرات وارد شود، می‌تواند به دنبالچه آسیب بزند. به عنوان مثال، از یک ضربه تصادفی در حین ورزش. افتادن به عقب یکی دیگر از علل شایع آسیب به دنبالچه است. در بیشتر مواردی که دنبالچه صدمه دیده است، فقط به شدت کبود می‌شود. اما در صدمات شدیدتر ممکن است دررفتگی یا شکستگی رخ دهد.

درد استخوان دنبالچه چیست؟

آسیب فشاری مکرر (RSI):

اگر به طور منظم در ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری یا قایقرانی شرکت کنید، ممکن است به کوکسیدینیا مبتلا شوید. این به دلیل خم شدن مداوم به جلو و کشیده شدن پایه ستون فقرات است.
اگر این حرکت بارها تکرار شود، ماهیچه‌ها و رباط‌های اطراف دنبالچه می‌توانند کشیده شوند. کشیدگی عضلات و رباط‌ها می‌تواند برای همیشه به آن‌ها آسیب برساند. اگر این اتفاق بیفتد، عضلات دیگر نمی‌توانند دنبالچه را در موقعیت صحیح نگه دارند و باعث درد و ناراحتی می‌شود.

وضعیت بدنی نامناسب:

نشستن در یک وضعیت نامناسب برای مدت طولانی، مانند محل کار یا هنگام رانندگی، می‌تواند فشار زیادی به دنبالچه وارد کند که باعث درد و ناراحتی شده و هر چه بیشتر در این وضعیت بمانید بدتر می‌شود.

اضافه وزن یا کم وزن بودن:

اضافه وزن یا چاقی می‌تواند فشار بیش از حد به دنبالچه را هنگامی که نشسته‌اید وارد کند. این امر می‌تواند باعث ایجاد کوکسیدینیا یا بدتر شدن کوکسیدینیای موجود شود.
همچنین اگر خیلی لاغر هستید ممکن است به کوکسیدینیا مبتلا شوید. در این صورت، ممکن است چربی باسن کافی جهت جلوگیری از ساییده شدن دنبالچه به بافت‌های اطراف آن نداشته باشید.

افزایش سن:

با افزایش سن، دیسک‌های کوچک غضروف (بافت سخت و انعطاف‌پذیر) که به نگه داشتن دنبالچه در جای خود کمک می‌کند، ممکن است فرسوده شوند. استخوان‌هایی که دنبالچه را تشکیل می‌دهند نیز می‌توانند محکم‌تر به هم جوش بخورند. این می‌تواند فشار بیشتری بر روی دنبالچه وارد کند و منجر به درد شود.

عفونت:

به ندرت، عفونت می‌تواند در پایه ستون فقرات یا بافت نرم رخ دهد و باعث ایجاد کوکسیدینیا شود، مانند آبسه پیلونیدال (مجموعه دردناکی از چرک که معمولاً در شکاف باسن ایجاد می‌شود).

سرطان:

یکی از علل نادر کوکسیدینیا سرطان است. سرطان می‌تواند سرطان استخوان یا سرطانی باشد که در جای دیگری از بدن شروع می‌شود و سپس به استخوان گسترش می‌یابد (سرطان متاستاتیک).

تشخیص درد استخوان دنبالچه:

ابتدا، پس از گرفتن سابقه پزشکی، پزشک از شما در مورد هر گونه آسیب اخیر از جمله زمین خوردن یا زایمان سوال می‌کند. سپس او یک معاینه بصری از ناحیه را برای بررسی شکستگی آشکار، تغییر شکل، توده یا آبسه (عفونت) انجام می‌دهد.
برای بررسی شکستگی از تست‌های زیر استفاده می‌شود:

درمان درد استخوان دنبالچه:

تعدادی درمان وجود دارد که می‌تواند به کاهش درد کوکسیدینیا کمک کند. در ابتدا معمولا اقدامات ساده‌ای که می‌توان در خانه انجام داد، توصیه می‌شود.
کوکسیدینیا اغلب طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد. اگر علیرغم درمان‌های ساده ادامه یابد، ممکن است پزشک را به یک متخصص ارجاع دهد تا در مورد گزینه‌های دیگر درمانی صحبت کند.

اقدامات مراقبت از خود:

داروهای مسکن:

مسکن‌های ضد التهابی (NSAIDs):
اگر درد و ناراحتی شما خیلی شدید نیست، ممکن است با مسکن‌های بدون نسخه تسکین یابد. نوعی مسکن که به عنوان یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID) شناخته می‌شود، اغلب توصیه می‌شود، مانند ایبوپروفن.
NSAID‌ها می‌توانند به کاهش درد و کاهش التهاب (تورم) اطراف دنبالچه کمک کنند. با این حال، برخی از افراد نمی‌توانند NSAIDها را مصرف کنند زیرا به آن‌ها حساسیت دارند یا خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهند.
اگر درد شدیدتر باشد، ممکن است به مسکن قوی‌تری مانند ترامادول نیاز باشد. ترامادول می‌تواند عوارض جانبی مانند یبوست، سردرد و سرگیجه ایجاد کند. معمولاً برای مدت کوتاهی تجویز می‌شود زیرا می‌تواند اعتیادآور باشد. اگر برای مدت طولانی‌تری تجویز شد، برای جلوگیری از علائم ترک، دوز باید به تدریج کاهش یابد.

فیزیوتراپی:

اگر درد شما بعد از چند هفته بهبود نیافت، پزشک شما را به فیزیوتراپیست معرفی می‌کند.
فیزیوتراپیست ممکن است موارد زیر را انجام دهد:
آموزش وضعیت مناسب بدن حین نشستن و حرکت کردن جهت کاهش درد
آموزش چند تمرین ساده برای کمک به شل کردن عضلات اطراف دنبالچه
انجام تکنیک‌هایی مانند ماساژ و کشش

تزریق:

اگر کوکسیدینیا شما به مسکن‌ها پاسخ نمی‌دهد، پزشک ممکن است تزریق دارو را به کمر شما توصیه کند.
چندین نوع مختلف تزریق را می‌توان امتحان کرد:

1. تزریق استروئید: تزریق کورتیکواستروئیدها در ناحیه اطراف دنبالچه می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد. گاهی اوقات، آن‌ها با بی‌حسی موضعی ترکیب می‌شوند تا اثربخشی بیشتری داشته باشند. تزریق‌ها می‌توانند به تسکین علائم کوکسیدینیا کمک کنند، اگرچه اثرات آن ممکن است تنها برای چند هفته باقی بماند. آن‌ها نمی‌توانند وضعیت شما را درمان کنند و تزریق بیش از حد می‌تواند به دنبالچه و کمر شما آسیب برساند، بنابراین ممکن است فقط یک یا دو بار در سال بتوانید این نوع درمان را انجام دهید.

2. بلوک‌های عصبی: تزریق بی‌حس‌کننده موضعی به اعصاب تامین‌کننده دنبالچه می‌تواند به کاهش سیگنال‌های درد ناشی از آن‌ها کمک کند. مانند تزریق استروئید، این اثر ممکن است تنها چند هفته یا چند ماه باقی بماند. اما برخلاف تزریق استروئید، معمولاً تزریق مکرر بی‌حس‌کننده موضعی بی‌خطر است.

عمل جراحي:

جراحی برای کوکسیدینیا معمولا تنها زمانی توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها با شکست مواجه شده باشند. ممکن است شامل برداشتن مقداری از دنبالچه شما (کوکسیژکتومی جزئی) یا گاهی اوقات تمام آن (کوکسیژکتومی کامل) باشد.
کوکسیژکتومی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
پس از جراحی، اکثر افراد متوجه می‌شوند که علائم آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد، اگرچه ممکن است چندین ماه طول بکشد. برخی از افراد همچنان درد را تجربه خواهند کرد. بهبودی پس از عمل جراحی کوکسیژکتومی زمان زیادی طول می‌کشد، از چند ماه تا یک سال.

اغلب افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار دچار انواع کمر درد می‌شوند. دردهای ناحیه کمر به هر علتی که باشد؛ میتواند ناتوان کننده و زجر آور باشد در حدی که زندگی روزمره بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. امروزه در کلینیک های درد روشهای کم تهاجمی مانند بلوک عصبی و جراحی لیزری دیسک برای درمان کمر درد اعمال می‌شود که با کمترین عوارض، نتایج درخشانی به همراه دارد. شما با مراجعه به کلینیک فوق تخصصی درد دکتر بنفشه ولییان نیز می‌توانید با حداقل عوارض، بهبودی رضایت بخشی را در درمان انواع کمر درد تجربه نمایید . لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر از طریق تماس با شماره تلفن های 22896224 | 22896225 | 09029266688 اقدام فرمایید.