صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ستون فقرات / علت و انواع دردهای ستون فقرات

علت و انواع دردهای ستون فقرات

از مهم­ترین مشکلاتی که می ­تواند در زمینه­ درد­های استخوانی و مفصلی برای افراد به وجود بیاید، دردهای ستون فقرات است. این درد­ها انواع مختلفی دارند و هر یک می­ تواند یک یا چند مشکل برای فرد بیمار به همراه داشته باشد. در ادامه این طلب درباره ستون فقرات و آناتومی آن توضیحات مختصری داده می‌شود و سپس به علت و انواع دردهای ستون فقرات پرداخته خواهد شد.

بسیاری از انواع دردهای ستون فقرات، در کلینیک درد دکتر بنفشه ولییان، با روشهای کم تهاجمی قابل درمان می‌باشند. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز، با شماره تلفن 02122896224 تماس حاصل فرمایید.

آناتومی ستون فقرات

ستون فقرات متشکل است از 33 عدد استخوان که به آن­ها مهره نیز می­ گویند. این 33 عدد مهره، در حال مراقبت از نخاع انسان هستند و همزمان به فرد اجازه­ ی حرکت و خم و راست شدن را می دهد. باید توجه داشت که هر ناحیه از ستون فقرات، یک ویژگی و یک کارکرد منحصر به فرد دارد.

علت درد ستون فقرات

دلایل متعددی برای بروز دردهای ستون فقرات وجود دارند که می ­توان به عنوان مهم­ترین علت ­ها به بالا رفتن سن فرد، سبک نادرست در وضع فیزیکال زندگی، برخود ضربه­ های ناگهانی ناشی از تصادف و مشکلات مادرزایی اشاره کرد.

درد­های ستون فقرات؛ زمینه ساز مشکلات دیگر

درد ستون فقرات

انواع دردهای ستون فقرات

مجموعاً چهار نوع درد در ستون فقرات وجود دارد که در این بخش به بررسی آن­ها خواهیم پرداخت.

1. درد­های مکانیکال ستون فقرات

این نوع از درد­ها، با شدت گرفتن حرکات بدن، تشدید می­ شوند. درد­هایی که ناشی از آسیب دیدگی­ های دیسک، در رفتنِ استخوان­ ها، بروز آرتروز، شکستگی­ های استخوانی ستون فقرات به وجود می­ آیند. دلایل اصلی بروز چنین درد­هایی عمدتاً از ضربه خوردنِ شدید، انجام حرکات ناگهانی و همچنین کار بیش از اندازه با لپ­تاپ، موبایل ناشی می­ شوند.

2. درد­های التهابی ستون فقرات

دلیل اصلی بروز این نوع از درد­های ستون فقرات، بیماری­ هایی است که استخوان­ ها را ملتهب می­ کنند، مانند روماتیسم. دسته­ ی دیگری از بیماری­ ها مثل تب مالت و یا سل از آن جهت که می ­توانند دیسک ­ها را درگیر و عفونی کنند نیز می ­توانند دلیلی بر درد­های التهابی ستون فقرات باشند. جالب است بدانید در بیماری تب مالت به علت درگیر شدن ریشه ­های عصبی، ممکن است درد­های شدیدی در ناحیه­ ی گردن فرد بیمار حس شود که این عارضه حتی با انجام ام آر آی نیز قابل تشخیص نیست. نام این دسته از درد­ها، دردهای غیر­اختصاصی است.

3. درد­های ارجاعی ستون فقرات

این نوع از درد­های ستون فقرات به نوعی از درد­ها اطلاق می­ شوند که ریشه­ ی آن­ها در نقاط دیگر بدن است اما دردشان در ستون فقرات حس می­ شود. برای مثال دردِ ناشی از بیماری­ های قلبی ممکن است در ناحیه­ ی ستون فقرات گردنی حس شود.

4. درد­های انتشاری ستون فقرات

این نوع از درد­ها، دقیقاً برعکسِ مدلِ درد­های ارجاعی است. درد­های انتشاری به این شکل است که برای مثال فرد بیمار دردی را در ناحیه­ ی بازو و کتف­ها حس می­ کند در حالی که علت درد عارضه ­­ای است که در ناحیه­ ی ستون فقرات گردنی رخ داده است.

دردهای خطرناک ستون فقرات کدام‌اند؟

درد­های ستون فقرات در ناحیه­ ی گردن بسیار کم خطرتر از همین درد­ها در ناحیه­ ی کمر است. درد­های در ناحیه­ کمری ستون فقرات نیاز به توجه ویژه دارند. درد­هایی که ممکن است علت رخ دادنشان تنگی کانال نخاع باشد. همچنین درد­های ستون فقراتی که ناشی از بیماری­ هایی مانند سرطان هستند نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

در کلینیک درد روشهای درمانی جهت تسکین دردهای حاد و مزمن، با روی کرد رفع علت ایجاد کننده درد ارائه می‌گردد. درمان دردهای سر و گردن، ستون فقرات، زانو و دردهای احشائی در کلینیک درد بدون نیاز به برش جراحی، تحت عمل های اینترونشن که بدون نیاز به باز کردن پوست انجام میشود؛ صورت می‌پذیرد.